Huomio!

Puhtaita eläimiä ja epäpuhtaita eläimiä, lintuja ja kaikkia, joita maassa matelee, meni Nooan luo arkkiin kaksittain, uros ja naaras, niin kuin Jumala oli Nooalle käskyn antanut. Kaikkia puhtaita eläimiä ota luoksesi seitsemän paria, uroksia ja naaraita, mutta epäpuhtaita eläimiä kutakin yksi pari, uros ja naaras. Niin myös taivaan lintuja seitsemän paria, uroksia ja naaraita, että siemen säilyisi elossa koko maan päällä.

Jotkut ovat sanoneet, että Mooseksen aikana säädettiin puhtaat ja epäpuhtaat eläimet. Mutta Nooan aikana ne oli jo säädetty. Ne oli siis säädetty jo alusta asti, siitä asti kun Jumala ajoi Adamin ja Evan pois Paratiisista. Tämä siis oli ennen Mooseksen Lain asettamista! Sian syöntikielto on yhä voimassa. Se ei perustu ainoastaan Mooseksen Lakiin, vaan se on alusta asti ollut niin. Kysyn siksi tämän perusteella, että luuletko että Uudessa Liitossa, jossa ei eletä enää Mooseksen saaman Lain alla, että tämäkin asia mitätöityy sen ohessa? Sillä tämä asia on ulkopuolella Mooseksen saaman Lain, vaikka se myös siihenkin sisältyy. Olen saanut kuulla monia kertoja siitä, että ennen Mooseksen saamaa Lakia, oli sian syönti luvallista ja siksi olen jättänyt sen kiistelemisen siihen. Mutta nyt löysin tämän Raamatunpaikan, eli se avautui minulle. Koskaan - ei koskaan Vanhassa Liitossa vanhuskaat syöneet epäpuhtaita elämiä. Ja pitäisihän meidänkin se tietää, ettei se kuulu näin ollen meillekään, jos me haluamme olla vanhurskaat ja sanalle kuuliaiset.

Kun Raamatussa mainitaan että sika on epäpuhdas eläin, niin eikö se ole yhä sitä tänä päivänäkin. On huomiotava että sika oli epäpuhdas jo ennen luomakunnan kohtaamaa vedenpaisumusta. Se siis ei johtunut ainoastaan siitä mitä se söi, vaan muusta syystä? Tiedätkö muuten sikoja, jotka syö heinää, hyönteisiä tai muita eläimiä. Et taida tietää sellaista sikaa olevan. Sika syö kaikkea mikä on kierrätettyä ja elotonta. Tiedätkö sikaa, joka ei rämpisi liassa, ja ei mielellään nukkuisi omassa ulosteessaan, ja huolehtisi puhtaudestaan nuolemalla tai peseytymällä? Ihmetteletkö vielä miksi sika on epäpuhdas? Eikä tässä vielä kaikki. Sika ei edes voi hikoilla ja siitä syystä jos se on olosuhteessa, jossa on lämmin olla, sen hikoilematon kuona jämähtää sen lihaan. Myös sian ihra on erittäin epäterveellistä. Eikö tämä saa sinua menettämään ruokahalun sian syömiseen? Jos se ei sitä saa aikaan sinussa, niin silloin himo sinussa on suurempi, kuin terve harkinta.

Eikö olekin mielenkiintoista löytää jo näin varhaiselta ajalta oleva esimerkki puhtaista ja epäpuhtaista elollisista? Entä ihminen? Syödäänkö me sitten sian ruokaa? Pitkälle jalostettua roskaruokaa? Elotonta muokattua ravintoa? Jos syömme, niin ruumiimme on myös epäpuhdas. Jopa Uusi testamentti kehoittaa pitämään ravintoa arvossa, syömään kiitoksella eikä himoiten ja ahmien. Myös pitäen huolta ulkoisesta ihmisestä, joka on Pyhän Hengen temppeli. Se tarkoittaa tietysti, että valikoisimme ravintomme niin että se olisi luonnonmukaista, elävää ja terveellistä. Elävä ruoka voi olla muutakin kuin viljaa tai hedelmää. Se on sellaista, jossa on ravintoa aineet alkuperäisinä olemassa, jolloin ne vahvistaa immuunijärjestelmää, eikä niitä ole tuhottu tai keinotekoisesti lisätty. Jos ihminen kunnioittaa Jumalaa ja itseään, hän lakkaa oitis syömästä sikaa, ja muuttaa mielensä kielteiseksi sikaa kohtaan.

Ostaisitko sinalihaa, jos sitä ei värjättäisi punaiseksi? Muutenhan se olisi harmaata? Herättäisikö sinussa ostohaluja harmaanpunaisen värinen lihapaketti? Luultavasti pitäisit sellaista pilaantuneena, etkä ostaisi sitä. Jostakin kuulin tai luin, että kaikki sikatuote värjätään, mikä tulee kauppoihin. Eikö se olekin todellista huiputusta? Monilla on kotona säästöpossujakin (säästösikoja), joihin laitetaan kolikoita, mutta sekin on väärin. Sika on lampaan irvikuva esikuvallisessa merkityksessä. Sika on paholaisen uhri ja seremoniaeläin. Sika edustaa, ahneutta, sotkuisuutta, himoja, lihavuutta, läskiä, moraalittomuutta, laiskuutta ja tyhmyyttä.

Sika on siis tarkoitettu olemaan luonnon kiertokulussa puhdistajana. Kameli on myös epäpuhdas eläin, kuten hevonen, mutta ne ovat hyödyllisiä työjuhtia. Mutta siasta ei ole hyötyä ihmiselle, paitsi luonnolle - ehkä. Tosin siitä tulisi äkkiä villieläinten riistaa. Mutta niin varmasti olisi alusta lähtien kuulunut ollakin. Sian ei pitäisi kuulua suomalaiseen ruokavalioon, kuten se ei kuulunut Israelin kansan ruokavalioon, eikä Adamin ja Evan tai Nooan suvun ruokavalioon. Että nämä asiat tulee sisäistettyä, tarvitaan mielenmuutos ja sitä voi nimittää (jos haluaa) aivopesuksi, jos ken haluaa.

Kun menen kauppaa, niin aina sinne menen yksin. Mutta pitäisi joka kerta antaa Jumalan tehdä valinnat puolestani. Koska joka kerta kun siellä käyn, päätän oma mieleni (halujeni) mukaisesti valita. Ihmisen halu toimii aina Jumalan tahto vastaan. Pitäisi tässäkin asiassa, muuttaa mieltä, ja käsittää että en ole omalla asialla vaan Jumalan asialla, koska olen Jumalan oma. Ja Hän varmasti haluaisi neuvoa siellä valitsemaan oikealla tavalla. Jos en siellä kuule Häntä, silloin olen lihani himon vietävissä. Kuta pienempi on Jumala, ja kuta etäisempi on suhde Häneen, sen vaikeampi on tehdä oikeita ratkaisuita, sillä silloin ei tunne Hänen mieltänsä ja tahtoansa.

Markus 7:18-23

Ja Hän sanoi heille: "Niinkö ymmärtämättömiä tekin olette? Ettekö käsitä, ettei mikään, mikä ulkoapäin menee ihmiseen, voi häntä saastuttaa? Sillä se ei mene hänen sydämeensä, vaan vatsaan, ja ulostuu." Näin Hän sanoi kaikki ruoat puhtaiksi. Ja Hän sanoi: "Mikä ihmisestä lähtee ulos, se saastuttaa ihmisen.


Saman luvun alkupuoli selvittää mistä on kyse. Tässä kokonaisuudessa selvästi tuodaan esille, että kyse oli hygieniasta. Tapahtumassa Jeshua ja opetuslapset söivät pesemättömin käsin, toisin kuin fariseukset ja kirjanoppineet. Pesemättömin käsin syöty ruoka oli saastunutta ja syömäkelvotonta fariseusten sekä kirjaoppineiden mielestä. Mutta Jeshua opetti, että ei se tapa syödä saastuta ruokaa (näin ollen se ruoka oli puhdasta), vaan se paha mikä tulee ihmisen suusta ulos, se saastuttaa ihmisen sydämen ja mielen. (kirjanoppinut = Raamatun oppinut)

Markus 7:2-5

Ja he näkivät, että muutamat Hänen opetuslapsistaan söivät leipää "epäpuhtailla" (eli pesemättömillä) käsillä. Sillä eivät fariseukset eivätkä ketkään juutalaiset syö, ennen kuin ovat tarkoin pesseet kätensä, noudattaen vanhinten perinnäissääntöä, ja torilta tultuaan he eivät syö, ennen kuin ovat itseään huuhtoneet vedellä ja paljon muuta on, mitä he ovat ottaneet noudattaakseen, niin kuin maljojen ja kiviastioiden ja pronssiastioiden pesemisiä. Niin fariseukset ja kirjanoppineet kysyivät Häneltä: "Miksi sinun opetuslapsesi eivät vaella vanhinten perinnäissäännön mukaan, vaan syövät leipää epäpuhtailla käsillä?"

Apostolienteot 10:9-16

Ja seuraavana päivänä, kun he olivat matkalla ja lähestyivät kaupunkia, nousi Pietari noin kuudennen hetken vaiheilla katolle rukoilemaan. Ja hänen tuli nälkä, ja hän tahtoi ruokaa. Mutta sitä valmistettaessa hän joutui hurmoksiin. Ja hän näki taivaan avoinna ja tulevan alas astian, aivan kuin suuren liinavaatteen, joka neljästä kulmastaan laskettiin maahan. Ja siinä oli kaikenlaisia maan nelijalkaisia ja matelijoita ja taivaan lintuja. Ja tuli ääni, joka sanoi hänelle: "Nouse, Pietari, teurasta ja syö." Mutta Pietari sanoi: "En suinkaan, Herra sillä en minä ole koskaan syönyt mitään epäpyhää enkä saastaista." Ja taas ääni sanoi hänelle toistamiseen: "Minkä Jumala on puhdistanut, sitä älä sinä sano epäpyhäksi." Tämä tapahtui kolme kertaa sitten astia otettiin heti ylös taivaaseen.

Tässä kohdassa Pietari sai nähdä näyn, jossa oli kaikenlaisia saastaisia ja epäpuhtaita elämiä. Ensin hän ajatteli, että hänen tulee todellakin syödä niitä. Mutta saman luvun loppuosa paljastaa vastauksen. Pietari itse jakeessa 28-29 mainitsee että, Jumala on sanonut, että ketään ihmistä ei saa sanoa epäpyhäksi, vaan Evankeliumi kuuluu kaikille luoduille. Jumala oli samalla valmistanut tilanteen siten, että Kornelius tuli hänen luoksensa ja se vahvisti hänelle tätä asiaa. Missään tapauksessa luvun alku ei tarkoita epäpuhtaiden eläinten kirjaimellista syömiskehotusta Jumalalta.

Apostolienteot 10:28-35

Ja hän sanoi heille: "Te tiedätte, että on luvatonta juutalaisen miehen seurustella vierasheimoisen kanssa tai mennä hänen luokseen mutta minulle Jumala on osoittanut, etten saa sanoa ketään ihmistä epäpyhäksi enkä saastaiseksi. Sen vuoksi minä vastaansanomatta tulinkin, kun minua noudettiin. Ja nyt minä kysyn: "mitä varten te olette minut noutaneet?" Ja Kornelius sanoi: "Neljä päivää sitten, juuri tähän aikaan päivästä, minä kotonani rukoilin tällä yhdeksännellä hetkellä, ja katso, edessäni seisoi mies loistavissa vaatteissa ja sanoi: 'Kornelius, sinun rukouksesi on kuultu, ja sinun almusi ovat tulleet muistoon Jumalan edessä. Niin lähetä nyt Joppeen ja kutsu luoksesi Simon, jota myös Pietariksi kutsutaan hän majailee nahkuri Simonin talossa meren rannalla.' Sen vuoksi minä lähetin heti sinulle sanan, ja sinä teit hyvin, kun tulit. Nyt olemme siis tässä kaikki Jumalan edessä, kuullaksemme kaiken, mitä Herra on käskenyt sinun puhua." Niin Pietari avasi suunsa ja sanoi: "Nyt minä ymmärrän varmasti, ettei Jumala katso henkilöön, vaan että jokaisessa kansassa se, joka häntä pelkää ja tekee vanhurskautta, on hänelle otollinen.

1 Kor 10:17-33

Jos joku uskosta osaton kutsuu teidät, ja te tahdotte mennä, niin syökää kaikkea mitä teidän eteenne laitetaan, kyselemättä mitään omantunnon vuoksi. Mutta jos joku sanoo teille: "tämä on epäjumalille uhrattua", niin jättäkää syömättä, hänen vuokseen joka sen ilmoitti, sekä omantunnon vuoksi. En kuitenkaan tarkoita sinun omaatuntoasi, vaan tuon toisen sillä miksi minun vapauteni olisi toisen omantunnon tuomittavana? Älkää olko loukkaukseksi juutalaisille tai kreikkalaisille, älkää myöskään Jumalan seurakunnalle, niin kuin minäkin yritän miellyttää kaikkia kaikessa, niin että en etsi omaa etuani, vaan monien etua, jotta he pelastuisivat.



Kuka osaa tähän vastata?

Luukas 10:7-8

Ja olkaa siinä talossa ja syökää ja juokaa, mitä heillä on tarjota, sillä työmies on palkkansa ansainnut. Älkää siirtykö talosta taloon. Ja mihin kaupunkiin te tulettekin, missä teidät otetaan vastaan, syökää, mitä eteenne laitetaan.

Tämä jae taas koskee aikaa, jolloin Jeshua oli maan päällä, ja Hän kehotti opetuslapsiaan (jae 1) sekä 70 muuta seuraajaansa lähtemään saarnaamaan ilosanomaa oman kansan keskelle, johon Hänen itse oli myös aikomus mennä.

Sen jälkeen Herra valitsi 70 muuta ja lähetti heidät kaksittain edellänsä jokaiseen kaupunkiin ja paikkaan, jonne hän itse aikoi mennä.

1 Kor 10:25

Syökää kaikkea mitä lihakaupassa myydään, kyselemättä mitään omantunnon vuoksi

Juutalaisessa lihakaupassa ei myyty mitään epäpuhdasta eläintä tai siivekästä. Israelissa tosin asui kreikkalaisia, jotka kasvattivat mm sikoja, ja söivät niitä missä söivätkin. Mutta juutalainen uskova ei koskaan mennyt kreikkalaisen lihakauppaan, vaan aina osti kaiken juutalaisesta puodista. Oli varmasti juutalaisia, jotka eivät kaikkea ostaneet siltikään, koska heillä oli puhtaussääntö niin tärkeää. Jos oli sopimattomalla tavalla ruoka esille, se saattoi tulla saastaiseksi, tai jos sitä oli kosketeltu pesemättömin käsin. Mutta Paavali sanoo, että sellaisista fariseusten perinnäissäännöistä ei tarvitse huolehtia.

Markus 5:11-14

Niin siellä oli lähellä vuorta suuri sikalauma laitumella. Ja ne pyysivät häntä sanoen: "Lähetä meidät sikoihin, että menisimme niihin." Ja hän antoi niille luvan. Niin saastaiset henget lähtivät miehestä ja menivät sikoihin. Silloin lauma, noin 2.000 sikaa, syöksyi jyrkännettä alas järveen ja ne hukkuivat järveen. Ja niiden paimentajat pakenivat ja kertoivat siitä kaupungissa ja maataloissa. Ja kansa lähti katsomaan, mitä oli tapahtunut.

Luukas 8:32-34

Niin siellä oli vuorella suuri sikalauma laitumella ja ne pyysivät häntä, että hän antaisi heille luvan mennä sikoihin. Ja hän antoi niille luvan. Niin pahat henget lähtivät ulos miehestä ja menivät sikoihin. Silloin lauma syöksyi jyrkännettä alas järveen ja hukkui. Mutta nähtyään, mitä oli tapahtunut, paimentajat pakenivat ja kertoivat siitä kaupungissa ja maataloissa.

Matteus 8:30-33

Ja etäällä heistä kävi suuri sikalauma laitumella. Niin pahat henget pyysivät häntä sanoen: "Jos ajat meidät pois, niin lähetä meidät sikalaumaan." Ja hän sanoi niille: "Menkää." Silloin ne lähtivät heistä ja menivät sikoihin. Ja katso, koko lauma syöksyi jyrkännettä alas järveen ja hukkui veteen. Mutta paimentajat pakenivat ja he menivät kaupunkiin ja ilmoittivat kaikki, myös sen, miten pahojen henkien valtaamien oli käynyt.

Tässä selviää että Jeshua antoi pahojen henkien mennä sikoihin, ne itse pyysivät päästä niihin. Pahat henget ovat ovat saastaisia, ja myös siat ovat myös saastaisia. Mutta siat joutuivat riivatuiksi, ja joutuivat shokkiin ja säntäsivät alas jyrkänteeltä. Jeshualle oli siis samantekevää että siat joutuivat perikatoon. Ei Hän koskaan olisi ajanut pahoja henkiä lammaslaumaan, vai mitä arvelet? Keitä nämä paimentajat ovat? Eivät juutalaisia sentään, vaan kreikkalaisia. Israelissa oli paljon kreikkalaista asutusta ja ihmisiä. Nämä sitten häätivät Jeshuan pois alueelta, sen tähden että heidän elinkeinonsa meni pilalle. Jeshua ei piitannut siitä, vaan piti sikoja niin arvottomina, että ne saivat mennä kuolemaan. Taisi varmasti olla seudun suurin siankasvattamo, ja tämä tapahtuma lienee aiheutti siankasvatus -konkurssin laajamittaisesti. Varmasti se oli Hänen tahtonsa että näin tulee käymään.

Mitä tapahtuukaan sen seurauksena, kun siat hukkuivat veteen. Siitä tuli iso mullistus sillä alueella. Parintuhannen kuolleen ruhon onkiminen vedestä on laajamittainen urakka. Vesi mätänee, jos ne jää sinne kellumaan. Kreikkalaiset siis joutuivat todelliseen liemeen sianlihan kanssa jota yllättäen oli suuri määrä tuhottavana. Kuollut sianliha lämpimässä ilmastossa myös eltaantuu aika nopeasti. Joten heille tuli laajamittainen siivousoperaatio sen seurauksena. Lämpimässä ilmastossa lisäksi elävän sian liha ja rasva myrkyttyy kuona-aineista, sen tähden, että se ei kykene hikoilemaan ulospäin. Kun siat siis putoavat jyrkänteeltä, niin se tarkoittaa, että veden ääreen ei ole helppoa mennä. Voi olla että vesi on joka tapauksessa saastunutta siankosketuksen tähden, vaikka ne sieltä saadaankin naaratuksi ylös.

Markuksen luvun 17 jakeessa, Matteuksen luvun 34 jakeessa ja Luukkaan luvun jakeessa 37, selviää, että oli gerasalaisten -alueesta kyse. Sitä aluetta ja sen kaupunkia ja kylää hallitsi joku kansa tai heimo, joka harjoitti tätä sianhoitoelinkeinoa. Eli taisi olla kyseessä kreikkalainen siirtokunta, eli alue. Ilmeisesti Jeshua oli vain läpikulkumatkalla sen alueen kautta.

Hes 44:31

Papit älkööt syökö mitään itsestään kuollutta tai kuoliaaksi raadeltua, ei lintua eikä raavasta."

Siat kuolivat itsestään. Mahtoivatko he syödä muuten ne itsestään kuolleet siat?

5 Moos 14:7-8

Näitä älkää kuitenkaan syökö niistä, jotka märehtivät, ja niistä, joilla on kokonansa halkinaiset sorkat: kamelia, jänistä ja tamaania, jotka kyllä märehtivät, mutta joilla ei ole sorkkia: ne olkoot teille saastaiset; sikaa, jolla kyllä on sorkat, mutta joka ei märehdi: se olkoon teille saastainen. Näiden lihaa älkää syökö, ja niiden raatoihin älkää koskeko.

3 Moos 11:4-7

Näitä älkää kuitenkaan syökö niistä, jotka märehtivät, ja niistä, joilla on sorkat: kamelia, joka kyllä märehtii, mutta jolla ei ole sorkkia: se olkoon teille saastainen; sikaa, jolla tosin on kokonansa halkinaiset sorkat, mutta joka ei märehdi: se olkoon teille saastainen.

2 Piet 2:22

Heille on tapahtunut, mitä tosi sananlasku sanoo: "Koira palaa oksennukselleen", ja: "Pesty sika rypee rapakossa".

Huomaa että koira ja sika rinnastetaan toisiinsa.

2 Moos 22:31

Ja te olkaa minulle pyhä kansa. Älkää syökö kedolla raadellun eläimen lihaa, vaan heittäkää se koirille (tai sioille)."

Psalmi 80:14-15
Metsäkarju sitä jyrsii, ja kedon eläimet sitä syövät.

Jes 65:4, 66:3,17

He asustavat haudoissa ja yöpyvät salaisiin paikkoihin he syövät sianlihaa, ja saastaiset liemet on heillä astioissansa.  Joka teurastaa härän, mutta myös tappaa miehen, joka uhraa lampaan, mutta myös taittaa koiralta niskan, joka uhraa ruokauhrin, mutta myös sian verta, joka polttaa suitsuketta, mutta myös ylistää epäjumalaa: nämä ovat valinneet omat tiensä. Ja niin kuin heidän sielunsa on mielistynyt heidän iljetyksiinsä, Jotka pyhittäytyvät ja puhdistautuvat puutarha-menoja varten, seuraten miestä, joka on heidän keskellänsä, jotka syövät sianlihaa ja muuta inhottavaa sekä hiiriä, niistä kaikista tulee loppu, sanoo Luoja.

1 Makk 1:45-50

Ja polttouhrin ja ruokauhrin ja syntiuhrin pyhässä siassa, sabbatin ja muut juhlapäivät maahan lyömän. Ja käski, että pyhä ja pyhä kansa piti saastutettaman. Ja antoi rakentaa alttarit, kirkot ja epäjumalat, Ja uhrata sianlihoja* ja muita saastaisia eläimiä. Ja kielsi ympärileikkauksen, ja käski kansan totutettaa kaikkiin kauhistuksiin, että heidän piti Jumalan lain ja oikeuden unhottaman, ja toiset tavat ottaman. Ja kuka ikänä ei ollut tässä asiassa Antiokukselle kuuliainen, se piti surmattaman. [Biblia 1776]

lakkauttaa polttouhrit, teurasuhrit ja juomauhrit pyhäköstä, saastuttaa sapatit ja juhlat, laittaa pyhäkkö ja pyhät esineet epäpyhään käyttöön, rakentaa uhrikukkuloita, uhripuistoja ja epäJumalan temppeleitä, sekä uhrata sikoja ja epäpyhiä eläimiä, ja jättää poikansa ympärileikkaamattomiksi tehdä omat sielunsa kauhistukseksi kaikella saastaisella ja iljettävällä, niin että he luopuisivat Laista ja muuttaisivat kaikki sen säädökset. Ja jos joku ei tekisi kuninkaan sanan mukaan, se joutuisi kuolemaan. [Raamattu 2005]

2 makk 6:18-22

Oli yksi erinomainen kirjanoppinut, Eleatsar, vanha ja kuitenkin kaunis mies; sen suun he väkivallalla avasivat, että hän söis sian lihaa. Mutta hän tahtoi ennen kunnialla kuolla kuin häpiällä elää, ja kärsi sen kärsivällisesti. Ja kuin hän vaivattavaksi vietiin, nuhteli hän niitä, jotka kiellettyä lihaa söivät tämän elämän tähden. Mutta ne, jotka asetetut olivat kansaa vaatimaan vastoin lakia sian lihaa syömään, että he niin kauvan hänen tunteneet olivat, ottivat he hänen yhteen paikkaan, ja sanoivat tahtovansa tuoda hänelle lihaa, jota hän syödä tohtis, vaan hän teeskelis, niinkuin se olis uhrattu sian liha, ja söis kuninkaan mielen nouteeksi, Että hän niin henkensä pitäis, ja nautitsis vanhaa ystävyyttä. [Biblia 1776]

Sanalasku 11:22

Kultarengas sian kärsässä on kaunis nainen, älyä vailla.

2 Piet 2:22

Heille on käynyt totuudenmukaisen sananlaskun mukaisesti: "koira palaa takaisin omalle oksennukselleen", ja "sika on pesty mudassa rypemistä varten".

Matt 7:6

Älkää antako pyhää koirille, älkääkä heittäkö helmiänne sikojen eteen, etteivät ne tallaisi niitä jalkoihinsa ja kääntyisi ja repisi teitä.

Mark 5:11

Ja hän antoi niille luvan. Niin saastaiset henget lähtivät miehestä ja menivät sikoihin. Silloin lauma, noin 2.000 sikaa, syöksyi jyrkännettä alas järveen ja ne hukkuivat järveen.


Aapeli Saarisalo / Raamatun sanakirja

Villisika on Palestiinassa hyvin tavallinen. Yleinen se on Hule-järven suoseuduilla ja koko Jordanin tiheiköissä, joista virran tulva sen joka vuosi karkottaa. Vaikka nykyään arabialaiset (muhamettilaiset) pitävät sitä vielä saastaisempana kuin israelilaiset, sitä pyydystetään sen aiheuttamien suurien vahinkojen vuoksi. Tasangolla sikolauma tulee yöllä vihannespeltoihin, tallaa ja tonkii ne kärsällään. Vuoristoseuduissa, esim. lähellä Hermonia, se hävittää viinitarhoja, joista ensin se syö hedelmät ja lehvät ja sitten kärsällänsä kiskoo kasvit maasta (vrt. ps 80:14).

Mooseksen Lain mukaan sika on saastainen. Egyptiläiset kyllä muuten pitivät sitä saastaisena, mutta Osiris-juhlissa sitä syötiin, koska sen katsottiin herättävän profetaallisia näkyjä. Tämän pakanallisen kultin vuoksi kai jesaja pitää sitä suurena syntinä, (Jes 65:4, 66:3,17) Makkabilaisaikana Antiokhos pakotti juutalaiset syömään sian lihaa, mutta moni antoi ennemmin tappaa itsensä (1 Makk 1:50, 2 makk 6:18).

Suursyömärinä, hävityksenhaluisena ja ylen likaisena sika esiintyy kaikkien kansojen sananlaskuissa. Väitetäänkin Mooseksen kiellon syynä olevan juuri sen likaisuuden, sen lihan loismatopitoisuuden, joista varsinkin trikiini on vaarallinen, ja koska sen liha lämpimässä ilmastossa on epäterveellisempää kuin kylmässä. Israelilaistenkin sananlaskuissa ilmenee sen halveksuminen (sananl. 11:22, 2 Piet 2:22, Matt 7:6). Myös tuhlaajapojan kertomuksessa on sikopaimen osoittamassa nuorukaisen suurta lankeemusta: sen alemmas ei juutalainen olisi voinut joutua. Mark 5:11 sikopaimen tuskin oli juutalainen.

Löydätkö yhtään kohtaa Raamatussa, jossa oikeasti tehdään sianlihan syömisestä Jumalan suosittelema asia?