flag_English2.gif Seuraava sivu kertoo ilmeisesti siitä miten Pesach viikko silloin meni, Jeshuan tuomion ja ylösnousemisen, kirjoituksen perusteella Hänet ristiinnaulittiin vuonna 3789, tutkikaa. Kyseisellä sivustolla on paljon muutakin kiinnostavaa tutkittavaa.  http://www.historian.net/yeshu7.html 

flag_English2.gif: Jeshuan elämästä päiväkirja vuosina 3767-3790, kirjoituksen perusteella Hänet ristiinnaulittiin vuonna 3790 :3http://icsee.com/jesusdiary.html

flag_English2.gif Jesus of Nasarez - pitkä kirjoitus, kirjoituksen perusteella Hänet ristiinnaulittiin vuonna 3789: http://www.jewishencyclopedia.com/view.jsp?artid=254&letter=J

flag_English2.gif Pitkä laskuopillinen analyysi-sivu. Seuraava sivu tukee vuotta enemmän 3790 (keskiviikko on nisankuun 14), kuin 3789 (lauantai on nisankuun 14), mutta siinä myös hypätään liian monella vuodella ylikin: http://www3.telus.net/trbrooks/triangulating.htm

flag_English2.gif Seuraava sivu taas tulkitsee että Jeshua eli kautena 3755  -3787 maan päällä. http://www.abdicate.net/dates.aspx

flag_English2.gif Seuraava sivu on varsin kiinnosta, ja helppo tulkita, siinä on myös kalenterit. Tämä on pitkä ja hyvin perusteellinen sivu. Tämä sivu tukee ehdottomasti vuotta 30 jKr. / 3790, eli ristiinaulitseminen tapahtui keskiviikkona: http://comdir.bfree.on.ca/ambas/Page6.htm & http://www.dccsa.com/greatjoy/whenres.htm

Aapeli Saarisalon kirjasta - Raamatun sanakirja: Tämä Jeesuksen ateria oli pääsiäisjuhlan edellisenä iltana. Johanneksen lauseet, Joh.13:1-20, Joh.18:28, Joh.19:14, Joh 19:31, näyttävät sisältävän, ettei juutalaisten pääsiäisyö ollut vielä tullut, ja siitä johtuisi, että Herran Ehtoollinen syötiin tavallisen pääsiäispäivän edellisenä iltana. Sen mukaan ilta oli nisankuun 13-14 välinen, laillinen pääsiäisilta seurasi 14-15 päivän välillä. Ristiinnaulitsemisen edellinen päivä ei siis ollut juutalaisten suuri juhlapäivä, joka seurasi heti pääsiäisiltaa, vaan edellinen päivä. Voimme olla varmat, että Johannes, joka kirjoitti myöhemmin kuin toiset evankelistat, varmaankin tunsi heidän selostuksensa. Herra söi pääsiäisaterian edeltäpäin farisealaisten kalenterin mukaan ja Hän, oikea pääsiäislammas, kuoli juuri samana tuokiona, jolloin lammas teurastettiin temppelissä. (huomenillalla 5767 on juutalaisessa kalenterissa 13-14 välinen ilta)

Joten eiköhän asia ole selvä, että keskiviikko oli sittenkin silloin ristiinaulitsemisen päivä, monien erehtymättömien todisteiden perusteella. Ja mitä tulee juoksevaan juutalaiseen kalenteriin, joka vaihtelee viikonpäivien osalta vuosittain, voimme nauttia pääsiäisateriaa nykyisellään nisankuun 14 päivä (maanantaina) ja sen lisäksi, myös viettää muistojuhlaa tiistaiehtoosta-keskiviikkoiltaan ja juhlia ylösnousua lauantaiehtoosta alkaen. Eikö olekin suurenmoinen asia?

En malta olla kertomatta erästä tänään tapahtunutta asiaa. Olin alkuvuonna tehnyt pullataikinan, ja siitä leiponut pellinkokoisen Davidin tähden (pujottelemalla lomittain kolmiot). Kuivatin sen ja asetin sen keittiö seinälle. Tänään kun heräsin, se oli palasina ja murusina pöydällä ja lattialla! Ehkä tämä ei monestakaan ole mitään erikoista, mutta ottaen huomioon että taikinassa on hiivaa, se on erikoista, ja vielä kun ottaa huomioon senkin asian, että nyt on tulossa Pasach-viikko, eli happamattoman leivän viikko se on erittäin merkillistä. Nyt (huomenna) ehtii sen hoidella pois kotoa, ennen kuin alkaa pääsiäinen ja siivoamaan ne murutkin järjestänsä. Muussa tapauksessa en tekisi näin, mutta koska se putosi ja hajosi, niin minusta se oli merkki putsata kotoa sellaiset asiat tänä vuonna, siltä osin kuin ne tulee eteen.