Sanotaan että Messias Jeesus heräsi haudasta kolmantena päivänä, tai että Hän oli kolme päivää kuolleena. Mutta Raamattu kertoo että Hänet ristille naulittiin viikon kuudennen päivän loppupuolella, juuri ennen seitsemää päivää (Sapatti=lauantai), Hän antoi henkensä. Sunnuntai oli siis viikon ensimmäinen päivä. Muistaakseni Raamatussa mainitaan, että Hän nousi ylös viikon ensimmäisenä päivänä (eikä toisena), siis sunnuntaina sen ajan juutalaisen kalenterijärjestyksen mukaan (sama juutalainen kalenteri edelleen pätee juutalaisuudessa). Eli toisin sanoen Hänen ruumiinsa oli haudassa Sapatin ajan. Sapatista seuraavana aamuna varhain aikaisin Hänet oli todettu nousseen ylös haudasta. Hän oli ollutkin haudassa vain alle 1½ vuorokautta.

Saattaa olla että Hän nousi aiemminkin jo, sillä kivi oli vieritetty jo aamulla varhain ennen auringon nousua pois haudan suulta (siis ennen klo. 06.00). Siis Messias kirkastui haudassa, sai uuden ylösnousemusruumiin, mutta mihin aikaa yöstä Hän kirkastui haudassa, ja kuinka kauan kesti siitä kun Hän poistui haudasta? Matteuksen Evankeliumissa on erilainen tapahtumakulun tulkinta kuin muissa Evankeliumeissa. Oliko Messias vielä haudassa, enkelien vierittäessä kiven pois? Vai oliko Messias Jeesus jo poistunut haudasta aiemmin, sillä Hän ei ollut enää sidottu maallisen fysiikan lakeihin. Jae kuusi kertookin vastauksen, sen että Hän oli noussut jo aiemmin poistunut haudasta. Tosin sitä ei tiedetä, tapahtuiko se varhain aamulla vai yöllä.

Matteuksen Evankelimi kertoo että naiset saivat viestin enkeliltä että Herra on Galileassa, ja että he tapaavat Hänet siellä ja tapahtumakerronan mukaan 11 opetuslasta kohtasivat Hänet siellä. Tosin Matteuksen Evankeliumi kertoo että naiset kohtasivat Messiaan matkalla haudalta pois, ja naiset syleilivät Hänen jalkojaan ja rukoilivat Häntä. Markuksen Evankeliumissa enkelien viesti oli sama kolmelle naiselle, mutta Herra ilmestyi ensin ainoastaan Magdalan Marialle ja hän vei viestin Herran ylösnousemisesta opetuslapsille. Luukkaan Evankeliumissa mainitaan kahdesta enkelistä haudassa ja useammasta naisesta, ja siitä että vain Pietari riensi haudalle. Johanneksen Evankeliumissa, taas mainitaan että vain Magdalan Maria tuli yksin haudalle aamulla pimeällä, sitten Maria kertoi uutisen Pietarille ja Johannekselle, ja he kolmisin menivät haudalle. Sitten jäi Maria taas yksin sinne ja hän katsoi hautaan nähden kaksi enkeliä haudassa ja seuraavaksi Messiaansa haudan ulkopuolella ja Herra kielsi Mariaa koskemasta Häneen.

Sapatista seuraavana [päivänä] Maria Magdaleena meni haudalle varhain aamulla, kun vielä oli pimeää, ja näki että kivi oli siirretty pois haudalta. (Johannes) Mutta viikon ensimmäisenä päivänä ani varhain he tulivat haudalle (Luukas) Ja viikon ensimmäisenä päivänä he tulivat haudalle ani varhain, auringon noustessa. (Markus) Ja kun sapatti oli päättynyt ja viikon ensimmäisen päivän aamu koitti, tulivat Maria Magdaleena ja se toinen Maria katsomaan hautaa. Ja katso, tapahtui suuri maanjäristys, sillä Herran enkeli astui alas taivaasta, tuli ja vieritti kiven pois ja istui sille. Hän oli näöltään niin kuin salama, ja hänen vaatteensa olivat valkeat kuin lumi. Ja häntä pelästyen vartijat vapisivat pelosta, ja kävivät aivan kuin kuolleiksi.  (Matteus)

Ajattele miten paljon naiset rakastivat Herraa ja miten Herra ei torjunut heitä koskaan??? Evankeliumin tapahtumakuluissa on hienoista eroavaisuutta. On sanottu ja todistettu että Evankeliumit kirjoitettiin vuosia myöhemmin kirjeiksi ja dokumenteiksi muistista. Saattaisin ajatella ja uskoa että Jeesuksen puheita kirjoitettiin muistiin itse hetkellä tai piakkoin jälkikäteen, ja tapahtumakulut jäi raportoimatta. Vielä ajattelen niin että koska opetuslapset eivät olleet haudalla ensimmäisinä, siitä syystä he kirjoittavat sen mukaan kuin muistavat tapahtumat kokeneensa, ja kuulleensa ja saaneensa tiedon niistä. Myös voi hyvinkin olla niin, että Herran ylösnouseminen ja uudelleen kohtaaminen oli niin suuri positiivinen shokki ja kiihtymyksen aihe opetuslapsille ja naisille, että tapahtumakulun seuraaminen ja muistaminen ei ollut tarkkaa, kiihtyvien tunteiden ja sen liikutuksen tähden, jotka olivat päällimmäisiä.

Nykykalenterijärjestelmä johtaa ihmiset harhaan, sillä Hän perjantai- iltana (pitkäperjantaina) kuoli ristillä ja Hänet haudattiin sinä iltana tai Sapatin jo alettua. Nykyajan kalenterin mukaan tulkitaan ja  käsitetään että seuraava päivä olisi ollut välissä tavallinen lauantai-arkipäivä (viikon kuudes päivä), ja sitten olisi ollut sunnuntai, viikon seitsemäs päivä ja sitten maanantai (viikon ensimmäinen) ja silloin Hän olisi noussut ylös. Mutta juutalaisessa kalenterissa vuorokausi vaihtuu auringon laskiessa. Eli perjantai- iltana auringon laskiessa alkoi lauantai (viikon viimeinen päivä), ja seuraava päivä oli sunnuntai, viikon ensimmäinen päivä. Herramme ei noussut haudasta viikon toisena päivänä (maanantaina), kuten nykyään luullaan. Hän ei ollut haudassa kolmea päivää, vaan puolet siitä.

Juutalainen kalenteri:
 
PE- iltana noin 20.00 loppuu sapatin valmistelupäivä ja alkaa lauantai (SAPATTI, viikon seitsemäs päivä)
LA-iltana noin 20.00 loppuu sapatinpäivä ja alkaa sunnuntai (viikon ensimmäinen päivä)
SU- iltana noin 20.00 loppuu viikon ensimmäinen päivä ja alkaa viikon toinen päivä (maanantai)
 
Nykyään pääsiäisenä tehdään hirvittävää vääryyttä, kun Sapattina, Pyhä Päivänä (pääsiäisen välipäivä), ihmiset ryntäävät kauppoihin ja mässäävät mämmiä naamaan. Sitten tulee sunnuntai (viikon ensimmäinen päivä) ja edelleen mässäillään. Sitten tulee maanantai (viikon toinen päivä), ja silloin ihmiset ryntäävät kirkkoihin ja seurakuntasaleihin juhlimaan Messiaan ylösnousemusta... mutta hups... vuorokauden liian myöhään...  Mutta mitäpä opetuslapset sensijaan tekivät välipäivän (Sapatin) ajan? Pääsiäinen on happamattoman leivän juhlaa, kenenkään uskovan ei pitäisi silloin nauttia hapanta leipätuotetta missään muodossa, Jumalan kunnioittamisen tähden.
 
Kirkon uskontunnustus on sellainen, jossa mainitaan... minä uskon ... Hän nousi kolmantena päivänä kuolleista.... Höh..... No, uskotko enää, kun Raamatussa on selkää tosiasiaa, joka nojaa tukevasti historiallisiin tosiasioihin? Voisin lisätä tähän vielä sen, että tuo kirkollinen uskontunnustus on syntynyt katolisuudesta, samasta lähteestä, joka sekoitti mm. kalenterijärjestyksen, niin että viikonpäivät siirtyivät paikoiltaan. On aika paha lausua tuollainen uskontunnustus, jossa on tuollainen perätön väittämä. Ja tuo tunnustuksen tulkinta voisi jättää myös sellaisenkin vaihtoehdon että, se kolmas päivä olisi viikon kolmas päivä (keskiviikko vai tiistai).
 
Minä uskon Jumalaan, Isään, Kaikkivaltiaaseen, taivaan ja maan Luojaan, ja Jeesukseen Kristukseen, Jumalan ainoaan Poikaan, meidän Herraamme, joka sikisi Pyhästä Hengestä, syntyi neitsyt Mariasta, kärsi Pontius Pilatuksen aikana, ristiinnaulittiin, kuoli ja haudattiin, astui alas helvettiin(1), nousi kolmantena päivänä kuolleista, astui ylös taivaisiin, istuu Jumalan, Isän, Kaikkivaltiaan, oikealla puolella ja on sieltä tuleva tuomitsemaan eläviä ja kuolleita, ja Pyhään Henkeen, pyhän yhteisen kirkon(2), pyhäin yhteyden, syntien anteeksiantamisen, ruumiin ylösnousemisen ja iankaikkisen elämän.
 
Eli tuo alleviivaanani kohta on tuossa väärin! Muutenkin tuossa on lauserakenteessa on huomattava virhe. on sieltä tuleva tuomitsemaan eläviä ja kuolleita, ja Pyhään Henkeen, pyhän yhteisen kirkon(2), pyhäin yhteyden, syntien anteeksiantamisen, ruumiin ylösnousemisen ja iankaikkisen elämän, Miten tuollainen lause on päässyt sinne vilahtamaan. pyhän yhteisen kirkon(2), pyhäin yhteyden. Sen jälkeen olevat sanatkaan eivät käy yhteen ennen tuota lainaamaani kohtaan, se ei vaan täsmää! syntien anteeksiantamisen, ruumiin ylösnousemisen ja iankaikkisen elämän. Kyllä on uskontunnustus aivan penkin alla. Tämän siitä saa kun Pyhästä Hengestä tietämättömät laativat näitä tunnustuksia, ne on silloin hataria! Jos vähänkään pelkäät ja kunnioitat Jumalaa, niin asetat itsesi Jumalan Sanan alle, ja sanoudut irti kokonaan siitä missä on liian paljon kyseenalaista, etkä jää siihen sijoillesi, vaikka siinä on jotakin hyvää seassa. 
 
 
01.10.2007 sain uutta tietoa, eli pääsiäisenä on juutalaisessa kulttuurissa lisäsapattipäivä, ja se on torstai. Eli ei voida olla aivan varmoja siitä että Jeesus olisi ristiinaulittu perjantaina, vaan keskiviikkona. Mutta tätä asiaa on tutkittava lisää monimutkaisuuden takia, ennenkuin voin mitään sanoa varmaksi. Kuitenkaan Hän ei lienee ollut laskelmieni mukaan kuin vähän yli yhden päivän haudassa, oli mikä tahansa se aikataulu. Ellei Hän sitten ollut haudassa, torstain (1vrk), perjantain (2vrk) ja lauantain (3vrk) ajan. Silloinhan Hän olisi haudassa ollut toisinsanoen kahden sapatin yli olevan ajan. Ja olisikin noussut vasta neljäntenä päivänä, eikä kolmantena, sillä sunnuntai oli viikon ensimmäinen päivä ja Hän ei noussut sapattina. Mutta kuka osaa tämän asian sitten sanoa varmasti, että kuinka se on?
 
Seuraavassa sivustossa laajasti tästä asiasta lisänäkökulmaa. http://warp.povusers.org/paasiaisaikataulu.html