Kirjotanpa tässä erään aiheen, minkä tänään kehitin mielessäni. Tiedän että useimmat seuraavan kuvauksen kokevat päinvastaisella tavalla. Mutta minä olen enemmän tätä tyyppiä... ja kärsin siitä. Mutta tavallaan se on hyvä asia. Mutta mikäli olisi kaikessa suhteessa, jalat maassa oleva uskova, uskoisin että siitäkin ihminen kärsii hengellisesti. Ja näin ei pääse kaikkea hengellistä kokemusta omaksumaan ja kokemaan elämässä todeksi. Minä olen ominaisuudeltani tälläinen, kuin tässä alla kuvailen. Tosin siihen on ollutkin otolliset mahdollisuudet, alkaen aivan lapsuudesta käsin. Tämä seuraava kuvailu, on asia, mitä ei maailma kovinkaan ymmärrä ja hyväksy. Mutta joillekin se on elämän pohja ja katsomus.

Mutta uskon silti, siihen mikä ei näy, mutta tuntuu, juuri siksi, koska kukaan ei sitä selitä toisin, ja todista sitä. Minä en ole painottuvasti epäilijä sekä kyseenalaistaja. Olen tosi herkkä uskomaan. Jos epäilen vähän aikaa, niin siinä sekoaa. Koska epäillessä, pitäisi saada realistisia todisteita, ja koska niitä ei ole, on vain ainoa perusta uskon perusta ja epäilyt silloin on pakko jättää selän taakse. Epäily edellyttää konkreettista tosiasiaa. Se edellyttää myös todistetta sen puolesta tai vastaan. Sen puuttuessa, sille epäilylle ei ole siis perusteita ja painoarvoa.

Sillä epäily ei perustu uskoon (ns.kuvitelmaan), vaan järkeen ja ymmärrykseen. Ja koska järjelle ei ole todistettavaa katetta, niin jää jäljelle vain usko. Usko on siis luotettavampi tosi asia, koska sen tuntee, toisin kuin epäusko, jolle ei ole perusteita joihin voi luottaa ja siihen sitoutua. Voisiko tämä sensijaan tämä esitetty asia tuoda ymmärrystä asioihin, mitkä niin on tuntemattomia normaalille järjelliselle ihmiselle. Tämä asia on siis, yhtä totta kuin joillekin on oma asia ja näkökulma. Ja toki ne on ristiriidassa toistensa kanssa. Toinen on selitettävissä, toinen ei. Toinen ei ole tunnettavissa, toinen on. Toinen on tätä ja toinen tuota..

Monet traumat, paniikit ja shokit tulevat ihmisille, kun he ei saa vastauksia omiin kysymyksiinsä. He joutuvat sellaiseen sumaan, ahtautumaan, jossa menettävät suhteellisuuden tajun. Ja romahtavat tai sitten hakevat apua viime hetkellä ja useinkin dramaattisella tavalla. Mutta miten on mahdollista sellaisen paineen kehittyä ihmisessä? Tuleeko se siitä syystä yksinkertaisesti, että ajatukset eivät ole toinen toisia tukevia, vaan kaikki sinkoilee sinne tänne, etsien ulospääsyä levottomasta tilasta. Joka ueinkin on ihmisen sisässä, eikä ajatuksessa.

Toisin ajattelu ja järki on työkaluja. Mutta miten on mahdollista, että joskus niitä saa yhteen? Vai onko niin että ajatuksien ruuhka tulee sielun kuohuttamana esille. Siis ajatukset eivät ole se ongelma, vaan sielu. Mutta ajatuksilla ilmaistaan sisäisyyttämme. Siis, ehkä kun ei osata ilmaista, jostakin syystä, niin ajatukset ovat sekasortoiset. Ne eivät osaa tulkita sisintämme. Mitä silloin ajatuksiemme tulisi todella etsiä ja tutkia, syytä, sisintä, vastausta vai logiikkaa?

Kaikki vastaukset löytyy itsestämme loppujen lopuksi, mutta mistä ratkaisu? On siis aivan liikaa kysymyksiä ja omalla tavalla ymmärrettyjä merkkejä, jotka puoltavat sitä omaa käsitystä, mutta aihetodisteet on kuitenkin sitä vastaan. Silloin jää kelaamaan ja kelaamaan paikalle, eikä pääse eteenpäin. Ja kun kelaa, sitä vaan enemmän kiertyy ja kiertyy sotkuun. Voi olla että usko ja realismi tökkäävät. Joku uskoo niin varmasti, että ei voi luovuttaa, ennenkuin ymmärtää.

Minä olen tälläinen. Minun tarvitsee kaikki tietää prikulleen. Minä olen pilkunviilaaja, en suurpiirteinen. Minä olen niin niin ärsyttävän pikkutarkka, kaikki pitää tietää ja käsittää. Jokainen ihan pikku pikku yksityiskohta. Ja vielä, että en arvosta järkeä absolyyttisena luotettavana lähteenä, sillä se minullakin muuttuu ja kehittyy, tai oikeastaan se muuttaa mielen suuntaa tahtomallaan tavalla. Toisin kuin usko, joka ei luovuta, vaikka kaikki näyttää punaiselta, vaan usko ja toivo sisässä vakuuttaa muuta ja se muu todistaa itselle sitä että pysy lujana. Toisaalta voi olla että vaan riippuu siinä, eikä irti pääse, juuri siksi kun ei voi ymmärtää.

Kuka tämän ymmärsi. Olen tosi vihainen itselleni että toimin näin, mutta en voi sille mitään oikeastaan. Olen niin sinnikäs ja periksiantamaton ja se on harmi. Toisaalta se on vahvin piirteeni ja hyvä. Siitä piirteestä Jumala saa paljon irti. Sillä Jumala rakastaa lujuutta, sinnikkyyttä ja vilpittömyyttä Hänen puoleensa. Toisin sanoen kun ankkuria ei saa pakitettua aikaan, sen ainakin saa kiinni Taivaallisiin.

Tälläinen kuvaamani sinnikkyys ja siihen vielä se asia että Jumala on tutkimaton kokonaislaadussaan, ja Hän vaikuttaa ja tekee paljon asioita ja työtä ihmisessä, jota ihminen ei edes voi myöskään käsittää. Mutta sen tuntee ja Hänet tuntee. On siis Hänestä todella riippuvainen, juuri siksi, koska on niin paljon kysymyksiä Hänen puoleensa, ja tahtoo saada vastauksia ja oppia ymmärtämään Häntä. Ihminen kysyy Luojalta aina... miksi miksi.. miten ..? Tämä pitää ihmisen lähellä Luojaansa. Sillä Hän antaa vastauksia.

Jos ihminen ei ole varma, sillloin hän tekee itselleen vahingon. Nielaisee isomman palan, kuin voi nielaista. Ja ihminen itse saattaa olla silloin se, joka joutuu syödyksi. Koska ei kykene ottamaan asiaa vastaan, eikä myöskään suojautua sen mahdollisilta seuraamuksilta. Mutta toiselle varma fakta, voi olla toiselle epävarma asia. Toinen ihminen on jalat tiukasti maassa, ja toinen henkilö liitelee pilvissä. Ja sellaiset eivät ole taipuvaisia ymmärtämään toisia. Vai ovatko? Onko ne asiat todella toistensa vastakohtia?

Niin usko ripustautuu.. mutta mitä siihen tarvitaan, että voi päästää irti jostakin asiosta, mihin uskoo, vaikka sitä ei näe? Ja onko se todella uskoa, vai luuleeko sitä uskoksi? Olen ihan - tööt... Tai mikäli siitä pääsee jollakin ihme konstilla eroon, niin pitääkö tulla realistisen pohjan vastaan, minkä turvin voi päästä eteenpäin? Siis pelkkä uskohan, on pitämistä, ei irrottamista... siis miten siitä irti pääsee?? ööh... tööt...??? Minulle iso riesa..

Voi kun saisi lisää ymmärrystä... miten niitä solmuja muuten avataan? Tarvitaan ohjeet? Mutta jos omassa pääkopassa vaan tutkii ja tutkii, niin tuleeko siinä kudottua mitään, vai sotkettua itseä enemmän rullalle ja solmuun. Oikeastaan kun on sellaisessa pattitilanteessa, silloin pitäisi saada näkemystä, ulkopuolisesta sektorista käsin, koska usein on niin sokkona.. ja ymmällä, että ei näe siinä tilanteessa purkupäätä, tai ongelmakohtaa. Mutta ratkaisun pitää olla hengellinen, jos kysessä hengellisesti tulkittava on jämähtämistilanne. Tosin näille löytyy aina paljon selityksiä, miksi ei pääse eteenpäin.. ja miksi sitä ja miksi tätä.

Joku voi laittaa syyn lapsuuden ajoille, joku pahojen henkien syyksi, joka mielenterveyden syyksi, joku sukukirouksen syyksi, joku syyksi, että kun muillakin on, tai syyksi luonnonilmiön. Syitä löytyy ja löytyy loppumaton määrä. Mutta saavatko syyt, aikaan mitään ehjää tuloskuvaa? Ja mitä ne syyt kertovat ihmisestä? Ovatko syyt, kenties ongelmatilanteen purkamiskeinoja? Ja millaiset syyt vaikuttavat siten ja mitkä eivät avaa mahdollisia väyliä eteenpäin pääsyyn? Mutta mikä on se olennaisin syy? Ja mitä ei tulisi siinä tilanteessa edes miettiä?

Tuleeko ongelmanratkaisun tulla sisältä, ylhäältä, ihmiseltä vai jonkun muun tahon tiimoilta? No, jos sitten ne syyt terminoi ja karsii... eli vaikka ne selvittäisi ja laittaisi pois mielestä, ja siltikään ei tilanne selkene? Onko silloin alettava vaan ajattelemaan itsestään, että olen lahjakkuus ja ihmeellinen.. voi sentään... Ja sitä syy- seuraus . ihmistä ei kukaan koskaan käsitä. Sillä syy on aina jonkun niskoille vieritettävä. Ja usein se alkaa omasta itsestä, jolloin alkaa itseä tonkimaan ja rankaisemaan. Koska usko ja pitäytyminen on loppujen lopuksi henkilökohtainen asia.

Mutta onko oikein siitäkään huolimatta etsiä syytä itsestä? Koska muista sitä syytä ei edes kannata etsiäkään. Mutta voi olla, että joku asia, on vaikuttanut, siihen, mutta toinen asia ei ole siihen itsessään syyllinen. Vaan on joku ihmisessä, joka on ottanut sen omakseen, ja siitä syystä kärsii syynseurauksista. Mutta syyn toinen laita on armo. Mutta sovitellessa sitä asiaa, en koe senkään sopivan tähän tilanteeseen. Sillä kuinka se voisi olla ongelmanpurkukeino? Kun kaikessa on käsittämisestä kyse.

Vai miten se on... tuntuu että olen vaan yhä ymmälläni... tutkin ja hutkin... enkä vaan tajua.. olen varmasti sanonut tuossa jossakin ratkaisun lähteen... mutta kun en oikein tajua.. missä kohtaa se on.. ja miten se voisi käytännössä toteutua? Ja kun se ei ole minulle avautunut, mutta ehkä kenties jollekin toiselle? Tämä on teoriaa, tämä on asian tutkimista kuin suurennuslasin läpi. Tämä ei ole pääsy tilanteesta ulos. Vaan sen etsimistä, mikä voi auttaa löytämään sen ratkaisun, ja niin että siihen voi tarttua, olipa se mikä oli. Ratkaisun pitäisi olla järkemme, näinkö ymmärsin, eli palattiin alkuun.. jummi jammi.. opinko mitään? Vai meninkö enemmän vaan ymmälleni - siltä vaikuttaisi.

Onko niin että usein tavallista keskitasoa älykkäämmät ihmiset joutuvat usein tälläisiin paineisiin. Sillä he haluavat käsittää kaiken ja hallita kaikkea. Mutta usein kieltävät tunteensa ja sielullisuutensa. Ymmärtäisin että hieman tyhmempi ihminen, jos näin voi sanoa, laittaa kaiken lekkeriksi, ja ei viitsi takertua pikku seikkoihin. Vaan laittavat itsensä elämyksiin. Älykkäämmät taas eivät ole niinkään elämyksistä nauttivia, vaan siitä että tietävät kaiken mahdollisen kaikesta. Tosin moni hyvin tunteellinenkin, joka on sisältä hauras, voi olla todella älykäs.

Olisiko sitten juuri tällä henkilöllä alttiutta sitten romahtaa helpommin, koska ei voi hallita tunteita, eikä selittää niitä arvaamattomuutensa tähden. Tälläinen ehkä kokee joskus tunteensa suureksi ongelmaksi, eikä nauti niistä ja niiden avulla. Sillä hyvin älykäs on seulova ja ylikriittinen ihminen. Joka vaikka haaveksii nautinnoista, ei voi sitä tehdä, sillä hän saattaa olla täydellisyyden ihannoija ja siihen tähtäävä ihminen. Sellaisella ihmisellä on se vaara, että jää elämä elämättä ja voi olla vain hieman todellisia ystäviä, joihin kokee yhdistävää läheisyyttä ajattelun kannalta.

Siis, sillä joka on himan vähemmän älykkäämpi, osaa auttia kenties elämästä paremmin, koska osaa päästä irti. Miksi siis jotkut ovat niin syvämietteisiä? Onko syy ihmisen perimässä, vai siinä minkälaisessa ympäristössä on kasvanut lapsuus ikänsä. Voisivatko kaikki olla omistautuneita ajattelulle. Ajattelija ihminen, on hyvin vaikea selkoinen, hyvin vaikeasti ymmärrettävä, hyvin vaikeasti jopa kohdattava. Siksi koska hän katsoo kaikkea syvimmältä, laajimmalta tai kauskantoisemmalta kannalta. Ja puhuu myös usein samalla tavalla kuin ajattelee.

Hyvin älykäs ihminen ei ota turhia siirtoja, ei tee turhia riskejä. Vaan laskelmoi kaiken tarkalleen, arvioiden voimavaransa mukaan kykynsä. Usein sellainen saattaa tehdä suuria asioita, ja hän tietää niistä selviävänsä. Mutta joskus saattaa joku asia, aiheuttaa suman sillekin, että kaikki se mihin on alkanut jää sivuun, sen ajaksi kun tyydyttävä ratkaisu tai vastaus on löytynyt niille asioille, jotka saattoivat itsensä siihen tilanteeseen. Tilanteen selvittäminen on siis tärkein asia. Sillä ajatukset ei voi luoda ja jatkaa yhtään mitään, jos ne on lukkiutuneet johonkin asiaan. Ne kaikkinensa jäävät syrjään ja tois-sijaiseksi.

Hyvin älykäs ihminen on luova. Hän elää voimakkssasti sisäisen inspiraationsa varassa, ja hän tarvitsee erittäin paljon palautetta, joka taas kannustaa häntä jatkamaan luomistyötänsä. Sellainen ihminen saattaa elää kodissa, mikä ei ole todellakaan ole tiptop. Mutta jokainen ajatusta ja miete aivosoluissa on tiptop - paikoillaan. Ja mikäli ajatukset aivoissa jostakin syystä kokisivat jonkun ylipääsemättömän trauman, ihminen lamaantuisi. Voi olla että juuri herkkä tunnemaailma syöksee ajatukset valtavaan kaaokseen, sillä järki ei kykene hallitsemaan niitä, eikä myöskään niitä itselle selittämään.

Hyvin älykkään ihmisen tavoite on pitää oma mieli ja tunnemaailma tasaisessa lämmössä. Kaikkia arvaamaton leimunta saattaa, aiheuttaa sellaisen suman mielelle ja ajatuksille, josta ei pääsekään noin vain ylitse, juuri siitä syystä, koska sellaista ei voi analysoida. Sille ei löydy ajatuksia tyydyttävää perustetta. Älykäs ihminen on usein flegmaattinen ja tasainen. Hän välttää kaikenlaista turhaa tunnekuohuntaa. Hänessä on tunteet, mutta ne pitää olla kurissa. Hänen ajatustensa ja järkensä täytyy olla kaiken yläpuolella ja hallita häntä tiptopisti.

Sille ihmiselle kykenemättömyys luomaan uusia asioita, olisi katastrofi. Jokaisen älykön sisällä on erittäin tunteellinen sielu. On mahdotonta että mikään tunteeton voisi luoda mitään hyvää elämässä. Mutta on niitäkin, jotka ovat sitten sairaita tunteiltaan, katkeria ja vihaajia. Jotka eivät tule toimeen itsensä kanssa, vaan etsivät syytä muualta, kuin itsestä. Ne jotka pärjää elämässä itsensä kanssa, he osaavat aina käsittää sen, että kaikki ratkaisu on itsessä, ja siinä että ottaa sillä ratkaisulla vastaan Jumalan itsensä omaan elämäänsä.

Ja silloin kun hän antaa niiden tunteiden tulla esille, usein voimakkaasti ja palavasti, niille pitää olla kohde, joku joka on hänelle vastakaikuna, joku johon hän saa antautua hetken ja onnellisesti tyydyttyneenä jatkaa tasaista harmonista elämää. Mutta turhautuneena, jolloin ei ole kohdetta, ne ovat hänelle rääkkäystä, ne on hänelle itsessään hänen pahin vihollisensa, silloin kun ne hallitsevat ja harhailevat kohdistumatta mihinkään. Hän välttää kaikkia mahdollisia tilanteita, jotka saattavat laukaista nuo tarpeet ja tunteet. Mutta siltikään hän ei ole kova ihminen, kuten ulospäin hän usein antaa vaikuttaa. Vaan jopa erittäinkin lämmin, niitä kohtaan joista hän pitää erityisesti.

Tässä on ratkaisu! Tässä se on! Tässä se on! Halleluja! Tämä on se ratkaisu ja vastaus!

Älykäs on ihminen on erittäin panostava ihminen, joka laittaa koko sielunsa, ja elämänsä luovuuden ja keksimisen varaan. Hän saattaa jopa kadottaa itsensä, elämyksensä tähden. Hän on erittäin sitoutuva ja vahva persoona. Hän on erittäin määrätietoinen ja varma ulospäin kaikessa. Hän vastustaa kaikkea epävarmuutta ja sohimista. Hän tietää ja kokee tunteensa olemassaolon, ne ajottain antavat sykäyksiä, mutta hän on kuitenkin erittäin kärsivällinen ja periksi antamaton. Sillä hän ei voisi rakastaa vain vähän, sitä jota hän on kauan ja pitkään odottanut ja rukoillut.

Vaan hänelle se kohde on hänen elämänsä tärkein maallinen sijoitus. Hän laittaa omat halunsa kuriin, vaikka ne signaalisoisivat. Hän täyttää lahjakkailla luovilla ajatuksilla mielensä. Ja on jopa niiden suhteen melkoinen narkomaani. Kun hän löytää puolisonsa, hänestä tulee silloin hänen elämänsä palvonnan kohde. Johon hän satsaa itsensä kokonaan. Josta hän odottaa saavansa myös ajatuksilleen tukea ja järjelleen innoitusta luoda uutta ja jakaa se puolison kanssa, jolloin se on yhteinen tulos.

Älykäs ihminen on erittäin minä tietoinen ja perfektionisti. Mutta älykkään ei ole todellakaan mahdotonta olla nöyrä. Kun ymmärtää itsessä olevan ratkaisun avaimen kaikkeen, sillä että tarvitsee Jumalaa, ja Hänen antamaa innoitustaan, hänestä tulee Taivaan Isää suuresti palvova ja rakastava lapsi ja hän antaa kunnian Hänelle. Älykäs ihminen voi lyhyessä ajassa viisastua, koska omaksuu oman itsensä järjen prosessoimana, sen että kuka hän on ja mikä on elämän tarkoitus.