Älkää rakastako maailmaa, älkääkä sitä mikä on maailmassa. Jos joku rakastaa maailmaa, niin Isän rakkaus ei ole hänessä. Sillä kaikki mitä maailmassa on — lihan himo, silmien himo ja elämän ylellisyys — ei ole Isästä, vaan se on maailmasta.

Jos joku tulee minun luokseni eikä vihaa isäänsä ja äitiänsä ja vaimoaan ja lapsiaan ja veljiään ja sisariaan, vieläpä omaa [itsekästä] sieluaankin, hän ei voi olla Minun opetuslapseni. Ja joka ei kanna ristiänsä ja seuraa Minua, se ei voi olla Minun opetuslapseni.

Ei kukaan palvelija voi palvella kahta herraa — sillä hän on joko tätä vihaava ja toista rakastava, taikka tähän liittyvä ja toista halveksiva. Ette voi palvella Jumalaa ja mammonaa."

Joka rakastaa [maallista] sieluaan, kadottaa sen, mutta joka vihaa sieluaan tässä maailmassa, hän säilyttää sen ikuiseen elämään. Jos joku palvelee Minua, hän seuratkoon Minua — ja missä Minä olen, siellä myös Minun palvelijani tulee olemaan. Jos joku palvelee Minua, niin Isä kunnioittaa häntä.

Jos te olisitte maailmasta, niin maailma rakastaisi omaansa — mutta koska te ette ole maailmasta, vaan Minä olen valinnut teidät maailmasta, sen vuoksi maailma vihaa teitä.

Minä en ota vastaan kunniaa ihmisiltä, mutta Minä tunnen teidät, ettei teillä ole Jumalan rakkautta itsessänne. Minä olen tullut Isäni nimessä, ettekä te ota Minua vastaan. Jos toinen tulee omassa nimessään, niin hänet te otatte vastaan. Kuinka te voisitte uskoa, jotka otatte vastaan kunniaa toisiltanne, ettekä etsi sitä kunniaa joka tulee ainoalta Jumalalta?