Miksi Tooraa on hyvä noudattaa?

Koska kaikkien säädöksien takana on ihmisen paras. Säädösten takana on elämän tarkoitus, periaate, tätä nykyistä elämää korkeammat ja ylhäisemmät arvot. Ne eivät sisälly aikaan jossa elämme, vaan ne ylettävät Taivaaseen. Ne ovat Taivaallisiä säädöksiä, tarkoitettu niille, jotka elävät Taivaallisessa tiedostamisessa (ns. uskossa).

Pyhä ihminen tarvitsee mahdollisimman jalot ja korkeat arvot elämässään, jotka on Taivaasta. Emme voi elää maailmassa korkea-arvoisesti, jos emme käytännössä hyödynnä Tooran opetuksia. Nimenomaan Toora on käytännön elämän opas jokaiselle pyhiä arvoja tavoittavalle. Sen lisäksi on Uuden testamentin sisäiset arvot, joka tekee täydelliseksi nämä ensimmäiset.

Toora ei ole Laki pyhälle, vaan se on elämän opas. Toora (Sana) tuli lihaksi Messiaassa, ja Hän noudatti kaikkea opetusta (Tooraa) ja Hänessä on hengellinen Laki täydellinen (10 käskyä), joka kruunaa Tooran ja tekee siitä täydellisen. Messiaan seuraajan on hyödyllistä valita samat korkeat periaatteet, jotka oli Hänessä, ollakseen Jahweh´n kaltainen.

Messiaan opetukset ovat juutalaisille ensisijaisesti. Hänen kohderyhmänsä opetuksessaan ovat messiaaniseen juutalaisuuteen kääntyneet, koska he ymmärtävät kirjoitukset (Tooran), joihin Hän kaikessa viittaa. Hänen opetuksensa voi ymmärtää täydellisimmin vain oppinut juutalainen.

Kukaan ei koskaan voi olla täydellinen Tooran noudattaja. Viimeistään siinä hän rikkoo, kun joutuu tekemään kompromissia henkilökohtaisesti ja ristiriitaisesti. Toora ei ole Jahweh´n Laki. Alkukielessä ei niin ole. Jahweh´n Laki on Hänen käskynsä, Lain taulut. Ne ovat pyhän sydämeen kirjoitettu. Lain pohjalta tulee oppia ja tulkita Tooraa, koska Laki on tiivistetysti Tooran ydin (ns. pienoistoora). 

Suurin erhe Sanan tulkinnassa ja ymmärtämisessä, on se uskomus, että Tooran 613 ovat Jahweh´n Laki, ja muuta Lakia ei ole säädetty. Näin ollen Laintaulut (10 käskyä) eivät ole Lain asemassa, vaan mitättömämmässä asemassa. Kristittyjen mukaan 613 säädöstä, ovat Laiksi ymmärtämisen tähden sivuutettava. Ja näin ollen jäljelle ei jää mitään Laiksi määriteltävää. Laintaulujen 10 käskyä ovat verrattavissa silloin kehoitteisiin, koska ne ovat vähäisemmässä merkityksessä Lakiin verrattuna.

Mutta asia on päinvastoin todellisuudessa. Tooran säädökset ovat kehoitteita, opetuksia. Lain taulujen käskyt ovat yhdessä Laki. Koska käskyt ovat tulleet kristityillä kehoitteiksi, eikä Laiksi, niin siitä syystä niitä valinnaisesti noudatetaan ja muokkaillaan omaan elämään soveltuvaksi. Mutta näin tulisi menetellä ennemmin Tooran säädöksien kanssa, eikä käskyjen.