Pesach-viikon tiistaina 03.04 on ajankohta, jona iltana Jeshua ja Hänen opetuslapsensa söivät pääsiäisaterian ja jakoivat ehtoollisen. On hyvä pitää se päivä vapaana ja pyhitettynä Herralle ja Hänen muistokseen. Pääsiäisellä on erittäin pitkät historialliset perinteet, jo Vanhassa Liitossa vietettiin Pesachia (pääsiäistä). Sitä ei ole siis lakkautettu koskaan, ei Jumala ole koskaan säätänyt näin tapahtuvaksi. Uudessa Liitossa vain uhri on eri, se ei ole karitsa, vaan Hän on Karitsa.
 
Viettäkäämme tämä tiistai Herralle eroitettuna, ja muistelkaamme Hänen uhriaan meidän edestämme. Ei ole olemassa uhritonta Juamlan palvelusta ja elämää. Uhria ja tätä toimitusta ei koskaan ole lakkautettu. Messiaan sana; "se on täytetty", ei tarkoita, että; "se olisi mitätöity", kuten monet ovat käsittäneet. Pitäkäämme siis uskovat tämä päivä pyhitettynä ja erotettuna Herralle ja älkäämme silloin työtä tehkö. Näin on säädetty Raamatussa.
 
Koko pääsiäinen aterioimisesta hautaamiseen kesti siis tasanvuorokauden, se alkoi tiistai-illasta, ja päättyi keskiviikkoiltaan. Se siis kesti juutalaisen kalenterin mukaan vain yhden vuorokauden, mutta meillä se on jaettua kahdelle, siksi koska meidän vuorokautemme ei ala illasta, kuten juutalainen kalenteri alkaa. Juutalaisessa kalenterissa, illlalla vaihtuu vuorokausi, joten kun Jeshua oli aterioimassa seuraajiensa kanssa, niin oli jo alkanut keskiviikko.
 
Jeshua asetti Pesach- viikon tiistaina ja kuukauden 14 päivänä ehtoollisen. On syytäkin jokaisen uskovan ottaa ehtoollista sinä iltana ja miettiä ehtoollisasetuksen sanoja. Tämä tiistai oli siis ensimmäinen päivä, jolloin ehtoollinen asetettiin. Useat kristityt nauttivat ehtoollista seurakunnankokouksissa ylösnousemuksen päivänä. Mutta eihän Herra silloin asettanut ehtoollista, vaan ennen risinkuolemaansa. Asiat tulisi ottaa sellaisina kuin ne on tapahtuneet, ja juuri siinä järjestyksessä ja merkityksessä. Ota ehtoollinen kotona siis tiistai-iltana rukouksen yhteydessä ja hiljaisuudessa. Älä syö koko Pesach- viikkona hapanta leipää.
 
Toki tänään ei tarkoita tänä päivänä tässä ja nyt tapahtuvaa asiaa, vaan kuten tänä päivänä tapahtui, ja tämä päivä on juuri se päivä jolloin on se asia toteenkäynyt historilallisessa merkityksessä, ja voimme ulottaa sen tapahtuman tähän hetkeen ja olla niinkuin olisimme keskellä sitä tapatumaa, mielissämme, ajtuksissamme ja sydämissämme.
 
Juutalaisessa kalenterissa ei ole viikonpäiviä, ne luotiin (nimitettiin) vuonna n.177 jKr. Juutalaisessa kalenterissa viikonpäivät menivät; ensimmäinen, toinen, kolmas, neljäs, viides, kuudes ja seitsemäs. Kuukausi vaihtui aina silloin kuu oli ensin pimentynyt ja alkoi taas tulla esille. On laskettu että vuonna 30 jKr. Kuunrytmi oli yhtenäinen tähän aikaan, eli pääsiäisen viikonpäivät osuivat yhteen tämän ajan kalenterijärjesyksen kanssa, niin että silloinkin tiistaina oli kiirastiistai, kuten se on tänäkin päivänä. Jumala siis ajoitti, asiat sillä tavalla, että Messias nousi ylös lauantai- iltana sapatin jälkeen ja näin ollen oli tasan kolme yötä ja päivää haudassa.
 
Tänä vuonna siis saamme aivan samana viikonpäivänä olla osallisia Pesachiin, kuin silloin kun Jeshua oli maan päällä. Toki Pesachilla, on paljon suuremat taustahistoriat takana. Mutta päämerkitys meille on se, että Messias Jeshua sillloin täytti Jumalan uhrilunnaat edestämme, ja saamme sitä muistella ja juhlia. Mutta myös Vanha Liitto on tämän esikuvaa, ja sitä saamme myös muistella tämän asian kanssa rintarinnan.