Jumala ei katso henkilöön kuin ihminen toistaan. Vaan Hän näkee asiat ja puhuu asioista.

Jumalan Henki katsoo ihmiseen ja tutkii olemattomatkin salaisuudet, koska Hän asuu ihmisessä.

Kun Jumala puhuu - seurakunnalle, Hän puhuu asioista hyvin ankarasti ja ehdottomasti arvovallallaan.

( silloin en voi mitenkään, perääntyä, en voi pehmentää sitä, en voi mennä väliin, olen niin vallattu, olen niin siinä Sanassa sisällä, mikä tulostuu minusta ulos. Kun Jumala ehdoton Sana tulee minusta, niin se tulee, en voi tehdä mitään vääryyttä, ja pehmentää sitä itse, koska Jumalan Sana on niin ja amen. Minä en saa Jumalan Sanaa muuttaa. Kun Jumala puhuu suoraan, niin minulla ei ole oikeutta vesittää sitä. Olen niin vallattu tuodessani Sanomaa esille. Ja ihmettelen sitä aina jälkeenpäin. Se ei ole minusta. Minulla ei ole kykyä. Minä joudun olemaan nöyrä Hänen edessä. Jumala hoitaa jatkot, en minä. Kun olen sanonut Sanan, minun kuuluu väistyä. )

Kun Jumala puhuu - Hän puhuu omia näkemyksiään ylhäisyydestään käsin.
Kun Jumala puhuu - Hän puhuu suvereenisen määrätietoisesti.

Kun Jumalan Henki puhuu, Hän puhuu yksilölle syvällisesti, ihmisen sydäntä ja tunteita koskettavasti.
Kun Jumalan Henki puhuu. Hän kutsuu sieluja Jumalan tykö kiihkeän vetoavasti ja rakastavasti.

On olemassa Jumalan puhe ihmiselle, joka on ojentavaa ja vaativan ehdotonta puhetta.
Mutta on olemassa Jumalan Hengen puhe ihmiselle, joka on kutsuvaa ja vetoavaa.

On olemassa eri sävyjä. Joskus olen erilaisessa sävyssä valloitettuna.

Joskus olen profetaalisen innoituksen vallassa.
Joskus olen haavoitetun Kristuksen näkemyksissä ja tuntemuksissa.
Joskus olen Pyhän Jumalan pelon aikaansaamassa hallinnassa.
Joskus olen syvän runouden välittämässä innoituksessa.

Minä en päätä, vaan Jumala päättää minun puolestani.

Mitä Hän haluaa, se tapahtukoon.
Hän hyödyntää minua, ja niitä kokemuksia, missä olin ja mitä tein.
Hän käyttää minua, ja jopa tunteeeni ovat Hänen käytössään.

Kun Hän käyttää olen niin Hänessä vallattu, kuin olla voin, silloin vain tottelen Häntä, en kuulijaa. Minä en saa estää Jumalaa. Minä en saa pelätä ihmistä. Minun tulee kunnioittaa Jumalaa ja pelätä Häntä. Minun tulee olla Hänelle kuuliainen.