http://heavenheart.hopto.org:443/blogi1/?p=1021

Pesach / Passover ovat käännettynä “mennä ohitse”. Se sana tarkoittaa, että veri suojeli ja säästi kaikki ne ihmiset, jotka olivat rakennuksissa, joiden pihtipielet oli sivelty lampaan verellä.

Happamattoman leivän viikkoa vietettiin Pesachin muistoksi. Ensimmäinen Pyhän Hengen synnyttämä seurakunta vietti joka vuosi happamattoman leivän juhlaa. (useimmat kristityt eivät tiedä mitä tarkoittaa happamattoman leivän juhla).

Pääsiäinen ei tarkoita samaa kuin Passover tai Pesach. Pääsiäinen ei tarkoita “ohitse menemistä”. Happamattoman leivän juhlaa, vietetään Pesachin muistoksi, eikä pääsiäisen muistoksi. Happamattoman leivän juhla ei tarkoita samaa kuin pääsiäinen. Pääsiäinen -sana ei yhdisty kumpaankaan syvemmältä merkitykseltään, se on vain uusi etiketti.

Jahshua on Jahweh´n uhrilammas, ja kuolema menee ohitse, kun olemme Hänen verensä ja lihansa kautta tulleet Taivaan Isän Valtakunnan lapsiksi (edellyttää Uskon kuualisuutta ja Liitonaterian ottamista). Pesach ja happamattoman leivän juhla on hengellinen ja fyysinen merkitykseltään. Se on pyhityksen ja erotuksen juhla. Ulkonaisen ja sisäisen pyhityksen juhla. Se oli sitä myös Jisraelin vapauttamisen aikana.

Pääsiäinen ei tarkoita “ohitse menoa”, ja silloin sitä ei voida myöskään happamattoman leivän viikkoon tuoda. Pääsiäinen ja happamattoman leivän viikko, eivät kuulu yhteen. Mutta pesach / Passover kuuluvat happamattoman leivän viikkoon.

Ensimmäinen Pyhän hengen seurakunta vietti happamattoman leivän viikkoa joka vuosi, sekä juutalaiset että “ei juutalaiset”. Sitä vietettiin juutalaisen tavan mukaan. Pääsiänen perustettiin vasta myöhempinä vuosisatoina, rooman kirkon aloitteesta. Se irtaannutettiin kokonaan alkuperästään, kuten muutkin kristilliset juhlat. Sille laitettiin uudet epäraamatulliset traditiot ja päivämäärät.

Pääsiäistä vietetään ainostaan Jeshuan ristinkuoleman tähden. Pääsiäisellä ei ole mennyttä historiaa. Se ei käy yhteen ollenkaan juutalaisuuden kanssa, eikä Jisraelin vapauttamisen kanssa, merkityksensä vuoksi, traditioidensa takia, ja väärän sijoitusajankohtansa takia. Pääsiäinen juhlana asetettiin myöhempinä vuosisatoina, sitä ei ollut olemassa uuden testamentin aikana.

Raamatun aikana Pesach ja happamattoman leivän viikko olivat yhtä. Rooman antikristillinen kirkko erotti ne, poisti happamattoman leivän viikon. Sekä mitätöi Pesach -nimen. Näitä ei saa erottaa. Ei olemassa Pesachia, ilman happamatoman leivän viikkoa. Pääsiäinen ei taas liity tapahtumiin ollenkaan, se on vain alkuperäistä korvaamaan luotu etiketti.

Happamattomuus symbolisoi nöyryyttä, pyhyyttä ja nuhtettomuutta. Hapan (ja myös kohotettu) symbolisoi syntiä, kapinaa, ylpeyttä, moraalittomuutta. Symboleilla on merkitystä, sillä myös Liitonateria / yhteysateria (ns. ehtoollinen) on symbolinen. Samalla kuitenkin nämä ovat todellisia tekoja, hengellisessä todellisuudessa. Hengellinen ja näkyvä todellisuus oat yhteydessä toisiinsa.

Messias on Hebreaksi ha´Machiach, eli suomennettuna “voideltu”, se ei ole kristus “voidella”.
Pesach on Hebreaksi Pesach, eli suomeksi “mennä ohitse”, se ei ole pääsiäinen.

Käyttäkäämme alkuperäisiä nimityksiä, jotka menee ja liittyy suoraan Raamatullisiin yhteyksiin! Muut väännökset eivät johda suoraan Raamattuun ja totuuteen!

edit