Tutkin ehtoollisasioita käsittelevää kirjallisuutta. Kuten Risto Santalan - Messiaan ateria, Michael Howard - Juhli Kuninkaan Pöydässä ja John Hagee - Juhli Herran Kunniaksi.  Eli niissä on asiaa vaikka kuinka. Ehtoollinen ei olekaan mikään irtonainen juttu, joka käsittää vain Uuden Liiton ajan. Vaan se oli jo Vanhassa Liitossa olemassa, tosin osittain eri merkityksessä. Ehtoollismalja on happamattoman juhlan kolmas malja, ja sen nimi on siunauksen malja. Vanhassa Liitossa Melkisedek toi leipää ja viiniä ja siunasi sen jälkeen abrahamin paljouden isäksi. Eli Vanhan Liiton asioilla on valtava yhteys Uuden Liiton ehtoolliseen.
 
Kun Messias vietti ehtoollista, se vietettiin happamattoman juhlan yhteydessä, pääsiäisviikolla. Ensimmäinen ja toinen malja koskivat menneitä asioita, mutta kolmas on Messiaan malja, jossa kaikki tulee siunatuiksi, se on Karitsan malja. Neljäs malja on Jumalan Valtakunnan malja, ja sitä Messias ei ottanut, sillä Hän sanoi että ottaa sen vasta Taivasten Valtakunnassa uutena, kun seurakunta on Hänen luonaan. Tavallisesti happamattoman leivän juhlassa otettiin se neljäs myös ja ehkä sitä juutalaiset edelleen noudattavat.
 
Ehtoollinen väkisin johdattaa ihmisen pääsiäistapahtumiin, ja Uuden Liiton pääsiäisellä on suora yhteys Vanha Liiton pääsiäiseen, tosin Karitsa on eri, joka johtaa vapauteen orjuudesta.  Vanhassa Liitossa pääsiäinen johtui lihan orjuudesta vapautumisesta (Egypti), Uudessa Liitossa se johtuu synnin orjuudesta pääsemisen tähden Messiaassa. Vanhassa Liitossa verta siveltiin talojen oville perinteenä, Uudessa Liitossa sydämemme pestään Pyhässä Veressä. Pääsiäinen on yhä olemassa, mutta se ei alkanut Messiaasta, vaan se alkoi aiemmin, mutta sen olemus muuttui Messiaassa syvälliseksi / hengelliseksi.
 
Kaikki Uuden Liiton asiat ovat Vanhan Liiton täyttymyksiä. Että oikein niitä käsitämme, niin tulee löytää täydentävät palaset Vanhasta Liitosta. Sillä tavalla asioiden merkitys syvenee. Kun vietämme ehtoollista, vietämme itse asissa joka kerta pääsiäistä. Mutta ei vain pääsiäistä, vaan myös siunauksen osallisuutta Häneen ja Hänessä. Emme juhli sitä menneessä merkityksessä, vaan tässä ja nyt merkityksessä, jonka merkitys ulottuu aina itsekunkin ruumiin ja seurakunnan ylösnousemukseen asti.
 
Ja sitten vasta on vuorossa neljäs malja = Jumalan Valtakunnan malja. Messias sanoi; ottakaa Vereni, siinä on Uusi Liitto = Herran veri, kuten myös Hänen lihansa. Ja joka syö Hänen lihansa ja juo Hänen Verensä, se pääsee Jumalan Valtakuntaan. Myös Messiaan lihan syöminen tarkoittaa Jumalan Sanan syömistä, sillä Herra Jeesus on Jumalan Sana. Ja näin meissä tulee asua myös Jumalan Sanan täyteys, eli Messias minussa ja sinussa.
 
Myös kun otamme usein ehtoollista, olemme sanoutuneet Herraan julkisesti kiinni, siitä todistavat ennenkaikkea näkymättömät vallat ja voimat. Ja jos olemme pukeutuneet Häneen, tällä tavoin, me olemme voimakkaat. Emme heikkoja ja kiusattuja hengellisesti. Voimme olla tietenkin köyhiä (janoavia, tarvitsevia) hengellisesti, mutta emme tosiaankaan heikkoja. Mutta jos emme syö Herran lihaa ja juo hänen vertaan, lihamme on altis synnille, se ei ole sinetöity ja liitetty Häneen.
 
Ehtoollinen on kokonaisvaltainen asia. Se ei ole tavallista syömistä, vaan se on sitä että me samalla kun syömme ja juomme, otamme vastaan Herran olemuksen lihaamme ja Henkeemme ja teemme sen sanallisesti. Aivan kuin me olemme kastetut Herraan Messiaaseen ja omalla suuntunnustuksella lähteneet siihen toimitukseen. Jos ehtoollisemme on vain syömistä, ilman mitään syvällistä omaksumista ja prosessia, se on hyödytöntä.
 
Ehtoollinen on todella syvä asia, sitä voi myös verrata kihlaukseen. Emme kihlaannu ihmiseen, jota emme tunne, vaan jonka tunnemme. Siihen liittyy tunteet, rakastuminen, suuntunnustus ja sitoutuminen. Se ei ole rutiini, vaan syvä kokemus johon pitäydytään. Kokonaisvaltainen asia. Kun tajuamme ehtoollisen syvän merkityksen, myös omaksumme ne siunaukset mitkä siitä / siinä tulee ohessa. Sillä onhan kolmas malja siunauksen malja ja Jeesuksessa Messiaassa kaikki ihmiset tulevat siunatuiksi (vain Hänessä olemalla).
 
Kun käsitämme mitä tarkoittaa sana "siunaus", niin tulemme rikkaammiksi sisimässämme. Emmehän voi vastaanottaa siunauksia, jos emme niitä osaa katsoa tai tunnistaa. Useat siunaukset ovat vastaanotettavia, eli niillä on itse asioitava. Niitä ovat usko, toivo, rauha ja rakkaus -> shalom. mm. Jerusalemin nimi on kaldealaisittain kaksiosainen, nimen jälkimmäinen osa on chalem, kuten shalom, eli tulkinta on chalem - sanalle sama asia kuin shalomissa.  Kun tulemme Jeesuksessa siunatuiksi, niin tulee myös käsittää se että Hän on Jerusalemin Kuningas ja Israelin Kuningas. Ja myös siunatessa Häntä ja Jerusalemia, tulemme erittäin siunatuiksi itsekin, silä Hänen kauttansa virtaa siunaus.
 
Siunaus avaa kaikki portit meille, se on kuin tulvavesi. Siunaus on vapaalippu hengellisiin voittoihin, eikä silloin tarvitse enää huhkia omin voimin ja päätelmin / olla lihassa vaivattu. Messias kun oli maan päällä, Hänessä oli kaikki Jumalan piirteet ja ominaisuudet. Jos emme ota ehtoollista, meissä on omia piirteitämme enemmän kuin tarpeeksi. Mutta kun otamme Hänen ehtoollisensa, me pukeudumme Hänen piirteisiinsä, tulemme Hänen yhteyteensä kiinni silloin. Tietenkin näin on vain siinä tapauksessa, kun olemme kokonaisvaltaisesti ottaneet Herran aterian vastaan. Silloin me olemme Hänen lähettejään ja Hänen varustamiaan. Tarvitaan myös Pyhän Hengen täyteys lähettäjänä.
 
Paholainen tunnetusti kammoaa Messiaan verta ja lihaa, siksi tehokkain tapa olla voittaja hengellisessä merkityksessä, on ottaa ehtoollinen mahdollisimman usein (suositus= kerran viikossa). Siinä on suoja, ja siinä on siunaus, kuljemme silloin voittosaatossa. Kun otamme ehtoollista (Messiaan ateriaa), se edellyttää sitä että vaellamme kuten pyhät ja vanhurskaat, eli meillä tulee olla lyhyet tilivälit (=lyhyesti syntivelkaa) Jumalan kanssa. Tarvitsemme myös vajavaisuutemme ja heikkoutemme tähden tätä täydellistä ateriaa, että meidät täydennettäisiin ja varustettaisiin Herrassa.
 
Kun edessä on joku hengellinen taistelu, on hyvä ottaa ehtoollinen, tai jos on joku matka tai vaikea asia edessä, on hyvä ottaa ehtoollinen, silloin on siunaus sen asian yllä, myös paastossa ehtoollinen on hyvin tärkeää. Kun olemme pukeutuneet Messiaaseen, saattavat riivaajat ja pahat henget hermostua lähellä, sillä ne kammoksuu Messiaan olemusta. Ja kun olemme ottaneet ehtoollista, olemme todella hengellisestä näkökulmasta aivan raikkaita ja pelottavan pyhiä Messiaassa. Usein ehtoollisen jälkeen voi jopa kokea ennen ja nyt tunteen, siten että jotain on jäänyt taakse, ja on jotenkin uudella aaltopituudella.
 
Useat tyytyvät ehtoollista ottaessa, vain Messiaan asettamiin ehtoollissanoihin (hyvä asia), mutta jos haluaa enemmän käsittää ehtoollisen siunauksien merkityksiä, kannattaa tutkia kyseisiä kirjoja, joissa koko Raamatusta ja todellisesta historiasta tuodaan asioita esille. Usein yksi tiettyyn teemaan paneutva kirja antaa jotain arvokasta näkökulmaa, mutta toinen kirja täydentää sitä. Myös huomaan että yksi kirja ei selitä kaikkea, mutta moni kirja, antaa paljon laajemman kokonaiskuvan, asiat ikäänkuin menevät lomittain, ja niistä syntyy ajatuksien ja Pyhän hengen summana oma tulkinta ja merkitys. Näissä kirjoissa myöskin vertaillaan joissakin paikoitellen alkukielen sanan merkityksiä sekä hebrean kielisiä tulkintoja joillekin avainsanoille.
 
Moni saattaa käydä Israelissa turisteeramassa, mutta siitä ei saa sellaista elämystä, kuin jos etukäteen tutustuisi maahan kirjojen tai kuunnelmien kautta. Silloin jos emme tutustu kunnolla taustoihin, kuljemme vain luonnolliseen tapaan ohitse, emme näe syvästi asioiden merkitystä, emmekä omaksu niitä vaikka olisimme niiden keskipisteessä. Oletko ollut jossakin matkassa, jolloin olet mennyt tärkeälle tapahtumapaikalle, ja et ole tiennyt sen merkityksestä mitään, mutta vasta jälkikäteen olet saanut jotain tietää? Ja sitten on harmittanut paljon ja kenties haluat uusia sen. Jos ehtoollisen merkitys on vielä mysteeri, tai haluat syventää sen merkitystä, että saat omaksuttua suurempia siunauksia mitä siihen on kätkettynä, tutki hengellisiä oppaita, joissa tutkitaan Raamattua suurella kauhalla kannesta kanteen.
 
Jos kaste tai muu asia on sellainen asia jota et ole koskaan itse sisäistänyt, niin uusi se uudenlaisen ymmärryksen jälkeen, niin että siitä tulee todellista.  Ehtoollinen on uskovalle babtist-kasteen jälkeen seuraavaksi tärkein konkreettinen asia, jota ei saa laiminlyödä. Se ei ole siis pelkkä seremonia kuten kirkoissa monien on tapana noudattaa sitä, sillä kaikki seremoniat on uskonnollisuutta, kun ne eivät ole kokonaisvaltaisia ja että niissä ole mukana elävää hengellistä ulottuvuutta.  Ja niin se ei todellakaan ole muodollista, leipä ja viini ei ole elotonta symboliikkaa, vaan todella hengellisessä todellisuudessa niillä on suuri elävä ja todellinen merkitys, ja niillä sanoilla mitä siinä yhteydessä sanomme ja mitä silloin ajattelemme. 
 
Miksi meidän on hyvä käsittää laajasti tätä asiaa? Siksi että voimme ottaa kaiken ehtoollisesta seuraavan siunauksen vastaan. Se täytyy nimenomaan omistaa ja tiedostaa. Aivan kuin tiedostamme Jumalan lapseudenkin itsessämme. Siunaus tekee meistä sisäisesti rikkaita, voittamattomia ja siihen kätkeytyy rauha ja luottamus. Jos emme tiedosta sitä, emme voi sitä omaksua, vaan ajattelemme aina puurtavamme itse, emme kulje luottavaisessa johdatuksessa - siunauksen siivet yllämme. Siunaus omaksutaan uskossa, ja uskoa ei tule ilman informaatiota.
 
Ja siksi tulee tutkia hengellisiä opetuksia, julistettu Sana synnyttää uskon. Uuden Liiton aikana apostolit olivat Raamatun tuntijoita, jokainen juutalainen tiesi tooran perusasiat ja psalmien sisällön. Kun Pyhä Henki tuli Jeesuksen opetuslapsiin ja Apostolin Paavaliin, kaikki palaset kloksahtivat paikoilleen, Uusi Liitto ja Vanha Liitto täydensivät täydellisesti toisiaan. Mutta tänä päivänä monilta puuttuu tämä Vanhan Liiton tausta Uudelle Liitolle tai sitä pidetään niin antiikkina että ei vain kiinnosta tutkia, tai sitten puuttuu Pyhän Hengen silmävoide sen avautumiseksi. Mutta Vanhan Liiton ymmärtäminen on kuitenkin pohja ja alustus Uuden Liiton tarkastelemiselle. Ensin kylvetään sielullinen (eläimen veri ja sielu- uhri)  ja sitten hengellinen (Jumalan Pojan veri - uhri).
 
Jos otamme ehtoollista, me liitymme Herran fyysisesti ja sisäisesti, eli annamme ruumiimme Hänen kunniansa kanavaksi, jota Hän saa hallita ja käyttää. Ehtoollinen, Messiaan Jeesuksen veri ja liha on erotettu muusta syömisestä, siis pyhitetty. Kun otamme ehtoollista, me tulemme Herralle erotetuksi, Hänen pyhyyteensä liittyneiksi, sillä Hänen osallisuus siirtyy meihin ja me Häneen. Jos emme ota ehtoollista, me menetämme läheisyyden Häneen, ja tulemme vastustuskyvyttämiksi lihallisille asioille ja olemme jatkuvasti kiusattavina sisäisesti ja lihallisesti sen seurauksena, koska emme elä lähellä Häneen Liittoutuneina! - ja Hänen Veri ja liha on Uusi Liitto !!!
 
Jatkan edelleen tämän asian tutkimista...