EHTOOLLINEN ja leipä

[Hamets (hapate) symboloi "kohonnutta hiivaa" ihmisessä, itsekkyyttä, omahyväisyyttä ja itsekeskeisyyttä, jotka erottavat hänet Jumalasta. Mystikot vertasivat hametsia (hapatetta) synkkään itsekkyyden pilveen, joka peittää näkyvistä jumalallisen valon, ja he vertasivat sen syömistä epäjumalien palvontaan.] - Rabbi Alan Unterman.

Mahtaisiko olla niin että ehtoollisleivän pitäisi olla sitten kohottamatonta myöskään leivinjauheilla ja soodilla, sillä sekin tekee leivästä kohonneen? Leivinjauhe tarvitsee sokeria aktivoituakseen ja sooda tarvitsee piimän, muuten taikinasta tulee hirvittävän makuista, lisäksi piimä on hapatettua, joten siksi se ei käy. Sokeri ei möskään käy sellaiseen leipään, sillä sokeri on Jumalan Sanan suolan vastakohta. Ja Jumalan Sana tuli lihaksi keskellemme, niin leivässä ei tulisi olla silloin sokeria.

Tosin itse otan vain ehtoollisen leivän rieskana, jossa en käytä mitään kohotusaineita. Mahdollisimman pelkistettyä, jauhoseos, suolaa ja vettä, tai ripaus jotain ryynejä sekaan. Ehtoollisleipä ei saa olla erityisen herkullisen makuista ja rakenteista, niin että siihen aistit kiintyy, eikä se saa olla kovin kauniskaan (sileä) muodoltaan (ryynit tekee siitä epätasaisen pinnaltaan), se olisi hyvä olla puhkaistu ennen uuniin laittoa.

Luin *John Hageen kirjasta "juhli Herran kunniaksi" että joissakin Messiaanisissa kokoontumisissa tai perheissä, tehdään leipätaikinaan reikä, Messiaan kyljen puhkaisun merkiksi. Ja se  kätketään (tai osa siitä) tarjolle erään liinan sisälle, josta se löydetään (iloiten), ikäänkuin se kuvaisi Messiasta, joka oli haudassa ja sitten nousi sieltä ylös. Messiaaniset viettävät juhlia erittäin symbolisesti. (*tosin sitä kirjaa pitäisi lukea lisää vielä)

Uudessa Tastamentissa ei ole sanaa "ehtoollinen", ehtoo tarkoittaa iltaa. Messiaaniset juutalaiset ottavat useimmiten iltaisin (ehtoolla)  ehtoollisen (tai viettävät perinteisen happamattoman leivän juhlan sapatin kunniaksi), elleivät sitten launtai- aamupäivänä. Raamattussa viitataan, että ehtoollinen oli nimeltään leivänmurtoateria (Apt 2:46) tai rakkausateria (Juda 1:12).

En tiedä kuinka kirjaimellisesti näitä olisi suositus noudattaa, pakkohan ei lienee ole, mutta jos ne alkaa aukeamaan, sitten on etuoikeus ja kohtuus sillä tavalla niitä toteuttaa, ja jos silloin toisin tekee, siinä ymmärtääkseni tekee väärin. On toisaalta helpompi olla tietämätön, kuin tietää kaikki asiat mahdollisimman kattavasti, sillä tieto lisää vastuuta, sitäkin että sitä tietoa tulee soveltaa elämässä, eikä enää rikkoa sitä vastaan, ainakaan omasta aloitteesta.

(Tämä on keskeneräinen)