Seder leil-pesach - Seder illan järjestys

Sederiin kuuluu 14 osaa eli toimintaa, jotka suoritetaan tietyssä järjestyksessä. Heprean kielessä lukusana 14 kirjoitetaan kahdella heprean kirjaimella: jod=10 ja dalet=4, yhteensä 14. Tämä kirjainyhdistelmä (Jod ja dalet) voidaan lukea "jad", jonka merkitys on "käsi". Tämä käsi on Jumalan Käsi eli Messias, joka toimii meidän pelastukseksemme. Nuo 14 sederin osaa eli toimintaa sisältävät Jumalan koko pelastussuunnitelman meidän hyväksemme. Luku 14=7+7. Ensimmäinen 7 edustaa Messiaan täydellistä jumaluutta ja toinen 7 Hänen täydellistä ihmisyyttään. Messias on JHVH - Adam, Jumala ja ihminen eli "Jumal-ihminen". Sellaisena Hän on jumaluuden "KÄSI", joka toimii yksinomaan meidän pelastukseksemme.

1.        Kadesh - pyhittäminen

2.        Urchats - seder-juhlallisuuksia johtava henkilö pesee kätensä (jalkojen pesu)

3.        Karpas - yrtit (retiisi ja persilja) kastetaan suolaveteen

4.        Jachats - afikoman-leivän jakaminen ja piilottaminen

5.        Magid - pääsiäiskertomus

6.        Hallel - ylistäminen

7.        Rachtsa - kaikki pesevät kätensä

8.        Motsi matsa - matsa-leivän siunaus

9.        Maror - katkerat yrtit kastetaan haroset-seokseen

10.     Koreck - matsaa syödään katkerien yrttien kera

11.     Shulchan Oreck - ateriointi

12.     Tsafun - kätketyn Afikoman leivän syönti

13.     Bareck - pöytärukous

14.     Hallel - ylistäminen

1. Kadesh - pyhittäminen

Perheen pää tai sederin johtaja ottaa viinimaljan, jonka tulee olla ylitsevuotava. Hän pyhittää itsensä ja kaikki osanottajat, pöydän ja kaikki mitä sillä on sekä seder-aterian, lausumalla "Kiddushin" eli Sapatin pyhitysrukouksen. Näin seder tulee pyhitettyä Jumalan Sanalla ja rukouksella (1.Tim. 4:15).

[Ensimmäinen jakso ja seuraavan jakson suluissa olevat sanat lausutaan ainoastaan perjantaina Sapatti-iltana]

(Tuli ilta, aamu, tuli kuudes päivä. Niin taivas, maa ja sen asukkaat tulivat valmiiksi. Seitsemäntenä päivänä Jumala sai päätökseen työn, jonka Hän oli tehnyt, ja seitsemäntenä päivänä Hän lopetti koko sen työn, jonka oli tehnyt. Jumala siunasi seitsemännen päivän ja Hän pyhitti sen, sillä sinä päivänä Jumala lopetti koko luomistyön, jotta se tulisi päätetyksi. - 1.Moos.1: 31; 2:3)

Baruch ata Adonai, Eloheinu, melleck ha'olam, bore pri ha'gafen.

Kiitetty olet Sinä, Herra, meidän Jumalamme, maailman kuningas, joka olet luonut viinipuun hedelmän.

Kiitetty olet sinä Herra, meidän Jahvemme, maailman kuningas, joka olet armossasi uskon kautta Jeshuaan ottanut meidät rakkaan Poikasi valtakuntaan, Israelin kuningaskuntaan ja olet pyhittänyt meidät verelläsi. Sinä Herra olet rakkaudessasi suonut (Sapatin lepoa varten) juhlat iloksemme ja pyhäpäivät riemuksemme, tämän happamattoman leivän juhlan Vapauttajamme Jeshuan Messiaan ja Hänen täydellisen sovitustyönsä ja uhrinsa muistoksi, sillä Hän on pyhittänyt meidät verellänsä ja antanut meidän päästä osalliseksi iankaikkiseen elämään. Kiitetty olet sinä Herra, joka pyhität (sapatin) Israelin ja juhla-ajat.

[Lauantai-iltana luetaan lisäksi seuraava suluissa oleva jakso]

(Kiitetty olet sinä Herra, meidän Jumalamme, maailman kuningas, joka olet luonut tulen liekin.

Kiitetty olet sinä Herra, meidän Jumalamme, maailman kuningas, joka teet eron pyhän ja arjen välillä, valon ja pimeän välillä, Israelin ja kansojen välillä, seitsemännen päivän ja kuuden työpäivän välillä; sinä olet tehnyt eron sapatin pyhyyden ja juhlapäivien pyhyyden välillä, kuten olet pyhittänyt seitsemännen päivän kuudesta työpäivästä; sinä olet valinnut ja pyhittänyt kansasi Israelin pyhyydessäsi. Kiitetty olet sinä Herra, joka teet eron pyhän ja epäpyhän välillä).

Kiitetty olet sinä Herra, meidän Jumalamme, maailman kuningas, joka olet antanut meidän elää ja kokea ja saavuttaa tämän juhla-ajan.

(Kallistutaan vasemmalle ja juodaan ensimmäinen viinilasillinen).

2. Urchats - käsien pesu (+jalkojen pesu)

Sederin johtaja tai perheen pää pesee kätensä ilman siunausta. Vaikka Jeshua oli lausunut teräviä sanoja käsien pesemisestä aikaisemmin fariseusten ja kirjanoppineiden ulkokultaisuutta vastaan, Hän käytti kuitenkin tätä tapaa tässä tilaisuudessa ja lisäksi pesi opetuslastensa jalat, opettaen näin palvelemisen tärkeyttä.

Luetaan John. 13:1-17.

Tässä meidän herramme ja mestarimme antoi esikuvan, kuinka meidän kaikkien tulee olla palvelijoita, ei herroja ja myös rakkaudessa valvoa toinen toistemme vaelluksen puhtautta, "pestä toistemme jalkoja Jumalan Sanan vedellä" (Efe. 5:25-27).

3. Karpas - retiisi ja persilja kastetaan suolaveteen

Edessä vasemmalla on "Karpas", selleriä, persiljaa tai muuta vihannesta. Ne symbolisoivat kevään ja hedelmällisyyden toivoa, vaikka ne ovatkin suolavedessä, orjuuden kyyneleissä. Myös uuden Liiton uskovilla on Messiaassa tulevaisuus ja toivo, vaikka saammekin usein kulkea kyynellaaksossa.

Otetaan retiisejä tai hieman persiljaa ja kastetaan ne suolaveteen ja syödään ne vaieten. Tämä on eräänlainen alkupala, jonka tarkoitus on synnyttää, varsinkin lasten keskuudessa, kiinnostusta seder-ateriaa kohtaan. Suolavesi muistuttaa juutalaisten kyyneleistä sorron alla Egyptissä. Ennen syömistä lausutaan seuraava rukous.

Baruch ata Adonai, Eloheinu, melleck ha'olam, bore bri ha'adama.

Kiitetty olet Sinä Herra, meidän Jahvemme, maailman Kuningas, joka olet luonut maan hedelmän.

4. Jachats - afikoman leivän jakaminen

Tässä on kolme happamatonta matsa leipää, joista keskimmäinen symbolisoi Messiasta. Keskimmäinen matsa-leipä taitetaan (jaetaan) kahteen yhtä suureen osaan. Toinen osa kääritään ruokaliinaan ja viedään piiloon.

Aterian lopussa se haetaan esiin ja sen nimenä on silloin Afikoman. Sana Afikoman muodostuu kahdesta osasta: Afiku ja Man, merkiten: "Tuo esiin manna" . Man merkitsee Messiasta, joka on taivaasta alas tullut totinen manna. Hän on se salattu Manna, josta voittajat pääsevät osalliseksi.

"Meidän isämme söivät mannaa erämaassa, niinkuin kirjoitettu on: 'Hän antoi leipää Taivaasta heille syötäväksi'. Niin Jeshua) sanoi heille: 'Totisesti, totisesti Minä sanon teille: ei Mooses antanut teille sitä leipää Taivaasta, vaan Minun Isäni antaa teille Taivaasta totisen leivän. Sillä Jumalan leipä on se, joka tulee alas Taivaasta ja antaa maailmalle elämän'. Niin he sanoivat Hänelle: 'Herra, anna meille sitä leipää'. Jeshua sanoi heille: 'Minä olen elämän leipä; joka tulee Minun tyköni, se ei koskaan isoa, ja joka uskoo Minuun, se ei koskaan janoa'." (Joh. 6:31-35).

"Jolla on korva, se kuulkoon, mitä Henki seurakunnille sanoo: 'Sille, joka voittaa, Minä annan salattua mannaa ja annan hänelle valkoisen kiven ja siihen kiveen kirjoitetun uuden nimen, jota ei tiedä kukaan muu kuin sen saaja" (Ilm. 2:17).

Keskimmäinen matsa siis kuvaa Messiasta. Se murretaan kahdeksi osaksi, kuvaamaan Messiaan kahta tehtävää:

1.        Hän on Jumalan Karitsa, joka uhrattiin Israelin ja koko maailman syntien tähden.

2.        Hän on Juudan leijona, joka kukistaa kaikki Israelin viholliset ja asettaa Israelin kansojen pääksi. Hän, Messias, tulee hallitsemaan Daavidin valtaistuimella.

Toinen puoli leivästä viedään pois näkyvistä, osoittamaan että Israelin rakentajat hylkäävät Messiaansa. Mutta se tuodaan aterian lopulla jälleen takaisin, joka merkitsee, että Israelin rakentajat lopulta huomaavat erehdyksensä ja ottavat hylkäämänsä Messiaan takaisin Israelin elämän ja työn huippukiveksi (kulmakiveksi).

Ruokaliina, johon matsan puolikas kääritään, viittaa kääriliinaan ja ilmaisee, että Messias surmataan ja haudataan kääriliinaan käärittynä ja kun murrettu leipä otetaan jälleen esiin ruokaliinasta, merkitsee se Messiaan ylösnousemusta kuolleista. Hänen oli noustava kuolleista, voidakseen palata takaisin.

5. Magid pääsiäiskertomus

Takana vasemmalla on "Betsah", poltettu kananmuna. Se symbolisoi temppelin hävitystä, pääsiäisuhria ja juhlauhria, kun temppeli oli toiminnassa. Uudessa liitossa se symbolisoi Messiaan uhria ja Pyhän Hengen temppeliä eli seurakuntaa.

Takana oikealla on "Zroa", poltettu lihainen luu. Se symbolisoi pääsiäisuhria eli pääsiäislammasta, joka uudessa Liitossa on Jeshua Messias, Jumalan Pesach-karitsa.

(Kananmuna ja luu otetaan pois seder-vadilta, vatia kohotetaan ja samalla sanotaan:)

Tämä on kurjuuden leipää, jota isämme söivät Egyptin maassa. Kaikki nälissään olevat tulkoot syömään, kaikki hädässä olevat tulkoot viettämään pesachia kanssamme. Tänä vuonna olemme täällä, ensi vuonna Israelin maassa. Tänä vuonna olemme orjia, ensi vuonna vapaita.

(Kananmuna ja luu asetetaan paikoilleen ja matsa peitetään. Toinen viinilasi täytetään ja nuorin läsnäolevista kysyy:)

Miksi tämä ilta on erilainen kuin muut illat? Kaikkina muina iltoina syömme hapatettua ja happamatonta, tänä iltana vain happamatonta. Kaikkina muina iltoina syömme kaikenlaisia yrttejä, tänä iltana vain katkeria yrttejä. Kaikkina muina iltoina emme kasta edes kertaakaan, tänä iltana kaksi kertaa. Kaikkina muina iltoina syömme istuen suorina ja nojaillen, tänä iltana kaikki istuvat nojaillen.

(Matsa otetaan esille ja läsnäolijat vastaavat:)

Olimme faaraon orjia Egyptissä, mutta Herra, meidän Jumalamme, johdatti meidät pois sieltä voimakkain käsin ja ojennetuin käsivarsin. Ellei Pyhä - kiitetty olkoon Hän - olisi johdattanut isiämme Egyptistä, me, meidän lapsemme ja meidän lapsenlapset olisimme yhä olleet faaraon orjina Egyptissä. Ja vaikka olemme kaikki viisaita, älykkäitä, vanhoja, kaikki Tooran oppineita, meidän velvollisuutemme on kertoa lähdöstä Egyptin maasta. Mitä enemmän joku siitä kertoo, sitä parempi.

(Kertomus jatkuu kuvauksella Aabrahamista ja kuinka Jumala irrotti hänet epäjumalanpalveluksesta ja johdatti hänet Kanaanin maahan. Kerrotaan Jaakobista eli Israelista ja kuinka hän perheineen meni Egyptiin nälänhätää pakoon, jossa kansa joutui faaraon orjuuden ja sorron kohteeksi 400 vuoden ajan. Kerrotaan niistä ihmeistä ja kymmenestä vitsauksesta, joiden kautta Jumala vapautti Israelin kansan Egyptin orjuudesta. Kerrotaan, kuinka Herra johdatti kansan Kaislameren poikki, mutta hukutti faaraon sotajoukkoineen mereen. Kerrotaan kuinka Jumala johdatti kansaa erämaassa 40 vuotta ja toi heidät luvattuun maahan).

(Luetaan tarpeen mukaan Haggadasta kohtia pääsiäiskertomuksesta, esim. seuraavat kohdat)

Nämä ovat ne kymmenen vitsausta, jotka Herra, kiitetty olkoon Hän, lähetti egyptiläisten ylle Egyptissä, nimittäin:

(Jokaisen vitsauksen kohdalla kastetaan sormi viinilasiin ja annetaan pisaran valua vadille)

1. Veri

6. Paiseet

2. Sammakot

7. Rakeet

3. Sääsket

8. Heinäsirkat

4. Paarmat

9. Pimeys

5. Karjarutto

10. Esikoisten kuolema

(Matsa-levy otetaan esille)

Me syömme tätä happamatonta leipää. Miksi? Siksi, että isiemme taikina ei ehtinyt nousta, ennen kuin kuningasten kuningas, Pyhä, kiitetty olkoon Hän, ilmestyi heidän eteensä ja vapautti heidät. Niin kuin kirjoitettu on:

"Egyptistä tuomastaan taikinasta he leipoivat happamattomia leipiä, sillä taikina ei ollut noussut, koska heidät ajettiin pois Egyptistä eivätkä he voineet odottaa tehdäkseen matkaevästä" (2.Moos. 12:39).

(Osoitetaan katkeria yrttejä.)

Me syömme näitä katkeria yrttejä. Miksi? Siksi, että egyptiläiset katkeroittivat isiemme elämän Egyptissä. Niin kuin on kirjoitettu:

"He katkeroittivat heidän elämänsä kovalla työllä, savella ja tiiliskivillä ja kaikenlaisella peltotyöllä. He panivat heidät tekemään raskasta orjatyötä" (2.Moos. 1:14).

Sukupolvesta sukupolveen jokaisen velvollisuutena on tuntea ikään kuin olisi itse lähtenyt Egyptistä. Niin kuin on kirjoitettu:

"Tänä päivänä sinun pitää kertoa lapsillesi ja sanoa: Teen tämän sen vuoksi, mitä Herra teki minulle lähtiessäni Egyptistä" (2.Moos. 13:8).

Pyhä, kiitetty olkoon Hän, ei ole ainoastaan vapauttanut meidän isiämme. Hän vapautti myös meidät heidän kanssaan. Niin kuin on kirjoitettu:

"Hän johdatti meidät pois sieltä viedäkseen meidät maahan, jonka Hän on valalla vannoen luvannut isillemme" (5.Moos. 6:23).

(Matsa peitetään ja viinilasia kohotetaan)

Siksi meidän velvollisuutemme on, kiittää, ylistää, palvoa, kunnioittaa, kehua Häntä, joka on tehnyt kaikki nämä ihmeet meidän isillemme ja meille. Hän on johdattanut meidät orjuudesta vapauteen, huolista iloon, surusta juhlaan, pimeydestä loistavaan valoon, pakkotyöstä pelastukseen. Siksi laulamme Hänelle uuden laulun: Halleluja!

Tämä pääsiäiskertomus tulee olla totta myös meidän jokaisen Jeshuaan uskovan kohdalla. Samalla tavalla kuin Herra johdatti israelilaiset Egyptistä, Hän on johdattanut jokaisen uudestisyntyneen uskovan ulos synnin Egyptin orjuudesta, puhdistanut sydämemme pihtipielet Jeshuan , Jumalan Pääsiäiskaritsan, kalliilla sovintoverellä, kuljettanut kasteessa Jeshuaan Kaislameren poikki, kastanut Pyhän Hengen pilvipatsaassa seurakuntaruumiinsa yhteyteen ja johdattaa meidät luvattuun maahan, Isän kotiin, uuteen Jerusalemiin. Sukupolvesta sukupolveen jokaisen uskovan etuoikeutena ja velvollisuutena on ylistää Häntä tästä armosta.

Viimeisellä pääsiäisaterialla opetuslastensa kanssa Jeshua ei käyttänyt paljon aikaa Egyptin orjuudesta lähdön kertomukseen kertaamiseen, sillä Hänellä oli monia pyhiä ja opettavaisia asioita kerrottavanaan jäähyväispuheissaan, koskien Häntä itseään ja Hänen työtään. Opetuslapset esittivät kysymyksiä ja Hän vastasi heille.

Jeshuan ihana "Haggada", viimeisen pääsiäisaterian opetukset, ovat kirjoitetut Johanneksen evankeliumin lukuihin 13-17.

(Luetaan näitä Jeshuan jäähyväispuheen opetuksia tarpeen mukaan).

6. Hallel - ylistäminen

(Viinilasi asetetaan takaisin pöydälle ja matsa otetaan esille.)

"Halleluja ! Ylistäkää, te Herran palvelijat, ylistäkää Herran nimeä. Siunattu olkoon Herran nimi nyt ja iankaikkisesti. Auringon noususta sen laskuun saakka olkoon Herran nimi ylistetty. Herran on korkea yli kaikkien pakanakansain, yli taivasten kohoaa hänen kunniansa.

Kuka on niinkuin Herra, meidän Jumalamme, joka korkealla asuu ja katsoo syvälle - Taivaassa ja maassa ? Hän, joka tomusta nostaa alhaisen, korottaa loasta köyhän asettaaksensa hänen ruhtinasten rinnalle, hänen kansansa ruhtinasten rinnalle, joka antaa hedelmättömän asua kodissa iloisten lasten äitinä! Halleluja!" (Ps. 113).

"Kun Israel lähti Egyptistä; Jaakobin suku vieraskielisestä kansasta, silloin Juuda tuli Hänen pyhäkökseen, Israel hänen valtakunnaksensa. Sen näki meri ja pakeni, Jordan kääntyi takaisin. Vuoret hyppivät niinkuin oinaat, kukkulat niinkuin lammasten karitsat.

Mikä sinun on, meri, kun pakenet, mikä sinun, Jordan, kun käännyt takaisin? Te vuoret, miksi hypitte kuin oinaat, te kukkulat, kuin lammasten karitsat ? Vapise, maa, Herran kasvojen edessä, Jaakobin Jumalan kasvojen edessä, joka muuttaa kallion vesilammikoiksi, kovan kiven vesilähteiksi" (Ps. 114).

(Peitetään matsa ja kohotetaan viinilasia)

Kiitetty olkoon Herra, meidän Jumalamme, maailman kuningas, joka antoi israelilaisille vapauden vapauttaessaan Israelin esi-isät Egyptistä ja meidät, uuden Liiton uskovat, synnin orjuudesta, kalliilla sovintoverellään ja suo meidän tänä iltana syödä matsaa ja maroria.

Baruch ata Adonai, Eloheinu, melleck ha'olam, bore pri ha'gafen.

Kiitetty olet Sinä Herra, meidän Jahvemme, maailman Kuningas, joka olet luonut viinipuun hedelmän.

(Kallistutaan vasemmalle ja juodaan toinen viinimalja.)

7. Rachtsa - kaikki pesevät kätensä

(Kaikki pesevät kätensä ja lausuvat seuraavan siunauksen)

Baruch ata Adonai, Eloheinu, melleck ha'olam, asher kidshanu be'mitsvotav ve'tsivanu al netilat jadaim.

Kiitetty olet Sinä Herra, meidän Jahvemme, maailman Kuningas, joka on pyhittänyt meidät käskyillään ja määrännyt meidät pesemään kätemme.

8. Motsi matsa - matsa-leivän siunaus

(Esilukija tai sederin johtaja ottaa palasen ylimmästä ja keskimmäisestä murretusta matsa-leivästä ja jakaa myös muille. Ennen syömistä lausutaan kiitosrukous Jahvelle, joka on leivän kasvattanut.)

Baruch ata Adonai, Eloheinu, melleck ha'olam, ha'motsi lechem min ha'arets.

Kiitetty olet Sinä Herra, meidän Jumalamme, maailman Kuningas, joka tuotat leivän maasta.

Baruck ata Adonai, Eloheinu, melleck ha'olam, asher kidshanu be'mitsvotav ve'tsivanu al ackilat matsa.

Kiitetty olet Sinä Herra, meidän Jahvemme, maailman Kuningas, joka olet pyhittänyt meidät käskyilläsi ja määrännyt meidät syömään happamatonta leipää.

9. Maror - katkerat yrtit kastetaan haroset-seokseen

Keskellä vatia ovat "Maror", katkerat yrtit, jotka voivat olla joko piparjuuren paloja tai salaatinlehteä. Ne ovat muistona Egyptin orjuuden katkeruudelle. Uudessa Liitossa ne muistuttavat meitä synnin orjuuden katkeruudesta, jossa me olimme ennen Pelastajamme kohtaamista.

Edessä oikealla on "Charoset" (haroset), hyvänmakuinen raastetusta omenasta, pähkinästä tai mantelista ja viinistä tehty seos, voi olla myös kanelia seassa. Ne ovat muistona muurilaastista, kun Israelin kansa rakensi Egyptin orjuudessa mm. varastokaupungit Piitomin ja Ramseksen. Uudessa Liitossa ne symbolisoivat sitä rakkauden muurilaastia, jolla Messiaan ruumis on yhteen liitetty (Efes. 4:11-16).

(Maroria kastetaan haroset-seokseen. Haroset kuvaa laastia, jolla Israelin lapset muurasivat tiiliä Egyptin orjuudessa. Ennen syömistä lausutaan seuraava siunaus.)

Baruch ata Adonai, Eloheinu, melleck ha'olam, asher kidshanu be'mitsvotav ve'tsivanu al ackilat maror.

Kiitetty olet Sinä Herra, meidän Jahvemmee, maailman Kuningas, joka olet pyhittänyt meidät käskyilläsi ja määrännyt meidät syömään maroria.

10. Koreck - matsaa syödään katkerien yrttien kera

(Sitten syödään maroria alimmasta matsa-levystä lohkaistun palasen kanssa. Ennen syömistä luetaan seuraava kappale.)

Pyhän temppelin muistoksi Hillelin esimerkin mukaan. Näin teki Hillel, kun pyhä Temppeli oli vielä pystyssä:

Hän söi pesach-lammasta, matsaa ja maroria kaikkia yhdessä tehdäkseen niin kuin on käsketty:

"He syökööt lihan samana yönä; tulessa paistettuna, happamattoman leivän ja katkerien yrttien kanssa he sen syökööt" (2.Moos. 12:8).

11. Shulchan oreck - ateriointi

12. Tsafun - kätketyn afikoman leivän syönti

Aterian päätteeksi otetaan esille kätketty matsa-leivän puolikas. Tämä on nyt Afikoman, joka syödään viimeisenä suupalana seder-aterialla. Israelilaiset syövät palasen afikomania sen muistolle, että temppelin aikoina ateria aina päättyi pesach-lampaan syömiseen. Afikoman siis symbolisoi pesachin virheetöntä uhrilammasta. Jokaisen on syötävä siitä, vaikka vain oliivin kokoinen pala. Sen jälkeen ei ole lupa syödä mitään ennen seuraavaa aamua.

Tämä sisältää opetuksen, että JHVH (Herra), joka on puhunut monella tavoin isille profeettain kautta, on puhunut meille näinä viimeisinä päivinä Pojassaan. Jeshua Messias on JHVH:n viimeinen ilmestys. Hänessä me näemme Jumaluuden ruumiillisesti. Ei ole enää tulossa lisää Jumaluuden ilmestyksiä, ennen kuin yö on loppunut ja sen uuden kulta-ajan aamu sarastaa, joka synnyttää uudet taivaat ja maat.

Uudessa Testamentissa kerrotaan, kuinka Jeshua, Jumalan virheetön Pääsiäiskaritsa, ollessaan viimeisellä pääsiäisaterialla opetuslastensa kanssa ennen kärsimistään, otti tämän Afikoman-leivän, mursi ja antoi opetuslapsilleen.

"Ja heidän syödessään Jeshua otti leivän, siunasi, mursi ja antoi opetuslapsillensa ja sanoi: 'Ottakaa ja syökää; tämä on Minun ruumiini'." (Matt. 26:26).

"Sillä minä olen saanut Herralta sen, minkä myös olen teille tiedoksi antanut, että Herra Jeshua sinä yönä, jona Hänet kavallettiin, otti leivän, kiitti, mursi ja sanoi: 'Tämä on Minun ruumiini, joka teidän edestänne annetaan; tehkää tämä Minun muistokseni'." (1.Kor. 11:23-24).

 (Afikoman leipä siunataan, murretaan ja jaetaan kaikille syötäväksi seuraavan siunauksen jälkeen.)

Baruch ata Adonai, Eleheinu, melleck ha'olam, ha'motsi lechem min ha'arets. Be'Shem Jeshua Ha'Mashiach.

Kiitetty olet sinä Herra, meidän Jumalamme, maailman Kuningas, joka tuotat leivän maasta. Jeshuan Messiaan nimessä.

Tämä on Herramme Jeshuan Messiaan ruumis, meidän edestämme annettu.

(Kaikki syövät siunatun palasen Messiaan murretusta ruumiista.)

13. Bareck - pöytärukous (siunaus)

(Viinilasi täytetään kolmannen kerran.)

Niin kuin seder alkoi siunauksella ja viinimaljalla, se myös päättyy siunaukseen ja viinimaljaan. Jumalan kiittäminen saatetaan päätökseen juomalla kolmas malja. Ennen tätä kolmannen maljan juomista lausutaan seuraava ruokarukous.

Kiitetty olet Sinä Herra, meidän Jumalamme, maailman Kuningas, joka ravitset koko maailman hyvyydessäsi, armossasi, laupeudessasi ja rakkaudessasi. Sinä annat leivän kaikille, sillä Ainun rakkautesi on ikuinen. Suuressa hyvyydessään Hän ei ole koskaan jättänyt meitä ilman ruokaa, eikä meiltä tule sitä koskaan puuttumaan Hänen suuren nimensä tähden. Herra hankki leivän ja ruokkii kaikki; Hän on hyvä kaikille ja valmistaa ruoan kaikille. Kiitetty olkoon Herra, joka hankkii ruoan kaikille.

Herra, meidän Jumalamme, me kiitämme Sinua kaikesta tästä ja ylistämme Sinua. Olkoon nimesi kiitetty kaikkien suussa nyt ja ikuisesti, niin kuin on kirjoitettu: "Kun olet syönyt ja tullut kylläiseksi, kiitä Herraa sinun Jumalaasi, siitä hyvästä maasta, jonka Hän on antanut sinulle" (5.Moos. 8:10). Me kiitämme Sinua, Herra, maastamme ja ruoasta.

Herra, meidän Jumalamme - ole hyvä Israelille, kansallesi, ja Jerusalemille, kaupungillesi, sekä Siionille, pyhyytesi tyyssijalle. Herramme, Isämme - ole Paimenemme, ravitse meidät ja huolehdi meistä. Armollinen Jumala - ole Valtiaamme ikuisesti. Armollinen Jumala - ole kiitetty Taivaassa ja maassa. Armollinen Jumala - ole kiitetty suvusta sukuun, ylistetty ja kunnioitettu aina ja iankaikkisesti.

 (Vieraat sanovat:)

Armollinen Jumala - siunaa tämän talon isäntää ja emäntää ja kaikkia, jotka ovat kokoontuneet tänne. Siunaa heidän kotiaan, perhettään ja kaikkea, mikä kuuluu heille.

Jeshuan Messiaan nimessä, aamen.

Pesach eli pääsiäinen ei ole lakannut olemasta, se on vain muuttanut muotoaan. Nyt ei enää tarvitse teurastaa pesach-karitsaa pääsiäisuhriksi ja syödä sen lihaa. Happamaton leipä (matsa) ja viini ovat nyt Messiaan itsensä pyhittäminä nostetut kaikkien Messiaan ristinuhrin jälkeen viettävien Pesach-juhlien (pääsiäisjuhlien) tärkeimmiksi huomion kohteiksi siihen asti kuin Hän tulee. Jeshua Messias, meidän Pesach-lampaamme, (Pääsiäislampaamme) on uhrattu meidän edestämme. Happamaton matsa-leipä muistuttaa meitä Messiaan ruumiista, joka on murrettu meidän edestämme ja viini muistuttaa meitä Hänen verestään, joka on vuodatettu meidän syntiemme tähden. Kaikki tämä muistuttaa meitä myöskin siitä, että Hän tulee takaisin ja saattaa päätökseen lunastustyönsä jäljellä olevat tapahtumat.

Uusi Testamentti kertoo, että kun Jeshua otti tämän kolmannen maljan, Hän siunasi ja pyhitti sen tarkoittamaan Hänen vertansa, joka vuodatetaan Israelin ja koko maailman syntien sovittamiseksi.

"Samoin maljan, aterian jälkeen, ja sanoi: 'Tämä malja on uusi Liitto Minun veressäni, joka teidän edestänne vuodatetaan'." (Luuk. 22:20).

"Ja Hän otti maljan, kiitti ja antoi heille ja sanoi: 'Juokaa tästä kaikki; sillä tämä on Minun vereni, Liiton veri, joka monen edestä vuodatetaan syntien anteeksisaamiseksi. Ja Minä sanon teille: tästedes Minä en juo tätä viinipuun antia, ennenkuin sinä päivänä, jona juon sitä uutena teidän kanssanne Isäni valtakunnassa'." (Matt. 26:27-29).

"Samoin Hän otti myös maljan aterian jälkeen ja sanoi: 'Tämä malja on uusi Liitto Minun veressäni; niin usein kuin te juotte, tehkää se Minun muistokseni'. Sillä niin usein kuin te syötte tätä leipää ja juotte tämän maljan, te julistatte Herran kuolemaa, siihen asti kuin Hän tulee" (1.Kor. 11:25-26).

(Kolmas viinimalja juodaan seuraavan siunauksen jälkeen.)

Baruck ata Adonai, Eloheinu, melleck ha'olam, bore pri ha'gafen. Be'Shem Jeshua ha'Mashiach.

Kiitetty olet Sinä Herra, meidän Jahvemme, maailman Kuningas, joka olet luonut viinipuun hedelmän. Jeshuan Messiaan nimessä.

Tämä on Herramme Jeshuan Messiaan pyhä sovintoveri, vuodatettu meidän syntiemme tähden.

(Kaikki juovat siunatusta maljasta osallisuuden Messiaan sovintovereen.)

Avataan ulko-ovi Eliaalle, joka tulee jonain päivänä ilmoittamaan, että messiaaninen aika on lähellä, jolloin Jeshua Messias saapuu omiansa noutamaan ja messiaanista valtakuntaa perustamaan.)

14. Hallel - ylistäminen

Hallel-psalmien eli ylistys-psalmien veisuu, joista kaksi laulettiin jo aikaisemmin (osa 6), jatkuu jälleen, psalmeilla 115-118. Miksi ei hallel-sikermää laulettu loppuun jo aikaisemmin?

Hallelin keskeyttäminen ennen ateriaa kuvaa sitä välikohtausta, josta evankelistat kertovat kuvatessaan Messiaan ratsastusta Jerusalemiin.

"Iloitse suuresti, tytär Siion, riemuitse, tytär Jerusalem, sillä sinun kuninkaasi tulee sinulle! Vanhurskas ja auttaja hän on, on nöyrä ja ratsastaa aasilla, aasintamman varsalla" (Sak. 9:9).

Sakarjan ennustuksen mukaisesti Messias ratsasti Jerusalemiin aasilla (Matt. 21:1-11). Rahvas osoitti Hänelle kuninkaallista kunnioitusta ja sydämellistä ihastusta, mutta kansan päämiehet ja sokeat sokeain johtajat tukahduttivat nopeasti tämän innostuksen, niin ettei Jerusalem ja sen kansa ottanut vaarin etsikkoajastaan (Luuk. 19:29-44).

Tämä pysäytetty tervetuliaisriemu ja tukahdutettu kunnianteon myrsky saatetaan loppupäätökseen silloin kun Israel rientää ottamaan vastaan Messiastaan. Messias saapuu, kun Israelin kansa sitä anoo, katuen syntejään ja Messiaan hylkäämistään (Matt. 23:39, Sak. 12:9-13:1).

(Lauletaan tai luetaan psalmit 115-118. Erityisen tärkeä on psalmi 118, joka kertoo Messiaan hylkäämisestä.)

"Älä meille, Herra, älä meille, vaan omalle nimellesi anna kunnia armosi ja totuutesi tähden. Miksi pakanat saisivat sanoa: 'Missä on heidän Jumalansa ?' Meidän Jumalamme on Taivaissa; mitä ikinä Hän tahtoo, sen Hän tekee. Mutta heidän epäjumalansa ovat hopeata ja kultaa, ihmiskätten tekoa. Niillä on suu, mutta ne eivät puhu, niillä on silmät, mutta eivät näe. Niillä on korvat, mutta eivät kuule, niillä on nenä, mutta eivät hajua tunne. Niiden kädet eivät koske, niiden jalat eivät astu, ei tule ääntä niiden kurkusta. Niiden kaltaisia ovat niiden tekijät ja kaikki, jotka turvaavat niihin.

Israel, turvaa Adonaihin - Hän on heidän apunsa ja kilpensä. Te Aaronin suku, turvatkaa Herraan - Hän on heidän apunsa ja kilpensä. Herra muistaa meitä ja siunaa, Hän siunaa Israelin sukua, Hän siunaa Aaronin sukua, Hän siunaa niitä, jotka Herraa pelkäävät, niin pieniä kuin suuriakin. Herra lisätköön teitä sekä teitä että teidän lapsianne. Te olette Herran siunatut, Hänen, joka on tehnyt Taivaan ja maan. Taivas on Herran Taivas, mutta maan hän on antanut ihmisten lapsille. Eivät kuolleet ylistä Herraa, ei kukaan hiljaisuuteen astuneista. Mutta me, me kiitämme Herraa, nyt ja iankaikkisesti. Helleluja !" (Ps. 115).

"Minä rakastan Herraa, sillä Hän kuulee minun ääneni ja rukoukseni; sillä Hän on kallistanut korvansa minun puoleeni, ja minä huudan Häntä avuksi kaiken elinaikani. Kuoleman paulat piirittivät minut, tuonelan ahdistukset kohtasivat minua; minä jouduin hätään ja murheeseen. Mutta minä huusin avukseni Herran nimeä: 'Oi Herra, pelasta minun sieluni!' Herra on armollinen ja vanhurskas, meidän Jahvemme on laupias. Herra varjelee yksinkertaiset; minä olin viheliäinen, mutta Hän auttoi minua. Palaja, sieluni, takaisin lepoosi, sillä Herra on tehnyt sinulle hyvin. Sinä olet pelastanut minun sieluni kuolemasta, minun silmäni kyynelistä, jalkani kompastumasta. Minä saan vaeltaa Herran kasvojen edessä elävien maassa. Minä uskon, sentähden minä puhun, minä, joka olin kovin vaivattu. Minä sanoin hädässäni: 'Kaikki ihmiset ovat valhettelijoita'. Kuinka minä maksan Herralle kaikki Hänen hyvät tekonsa minua kohtaan? Minä kohotan pelastuksen maljan ja huudan avukseni Herran nimeä. Minä täytän lupaukseni Herralle kaiken Hänen kansansa edessä. Kallis on Herran silmissä Hänen hurskaittensa kuolema. Oi Herra, minä olen Sinun palvelijasi, Sinun palvelijasi minä olen, Sinun palvelijattaresi poika ! Sinä päästit minun siteeni. Sinulle minä uhraan kiitosuhrin ja huudan avukseni Herran nimeä. Minä täytän lupaukseni Herralle kaiken Hänen kansansa edessä. Herran huoneen esikartanoissa, Sinun keskelläsi, Jerusalem. Halleluja!" (Ps. 116).

"Kiittäkää Herraa, kaikki pakanat, ylistäkää Häntä, kaikki kansat. Sillä Hänen armonsa meitä kohtaan on voimallinen, ja Herran uskollisuus pysyy iankaikkisesti. Halleluja!" (Ps. 117).

"Kiittäkää Herraa, sillä Hän on hyvä; sillä Hänen armonsa pysyy iankaikkisesti. Näin sanokoon Israel; sillä Hänen armonsa pysyy iankaikkisesti. Näin sanokoon Aaronin suku; sillä Hänen armonsa pysyy iankaikkisesti. Näin sanokoot ne, jotka Herraa pelkäävät; sillä Hänen armonsa pysyy iankaikkisesti.

Ahdistuksessani minä huusin Herraa, Herra vastasi minulle ja asetti minut avaraan paikkaan. Herra on minun puolellani, en minä pelkää; mitä voivat ihmiset minulle tehdä? Herra on minun puolellani ja auttaa minua, ja minä saan iloiten katsella vihamiehiäni. Parempi on luottaa Herraan, kuin turvata ihmisiin. Parempi on turvata Herraan, kuin turvata ruhtinaihin.

Kaikki pakanat piirittivät minua - Herran nimessä minä lyö