Rakastatko Jeesusta!?

Millään muulla ei ole väliä!

Jeshua sanoi muistaakseni Laodikeassa seurakunnalle, että se Minulla on sinua vastaan, että olet hyljännyt ensirakkautesi Minuun. Ja toisaalla, olistpa kylmä tai palava, mutta koska olet tympeän penseä, olen minä oksentava sinut ulos.


- -- -- -- - -- -- - -- - -- - -- - -- -- - -- -- -- - -- -- - -- - -
Ilm. 3:15-16
Minä tiedän sinun tekosi, että sinä et ole kylmän tunteeton
etkä palavan innokas — oi jospa olisit kylmän tunteeton
tai palavan innokas! Tämän vuoksi, koska olet välinpitämätön,
etkä ole palavan innokas etkä kylmän tunteeton, Minä tulen
oksentamaan sinut ulos suustani.
- -- -- -- - -- -- - -- - -- - -- - -- -- - -- -- -- - -- -- - -- - -


- -- -- -- - -- -- - -- - -- - -- - -- -- - -- -- -- - -- -- - -- - -
Ilm 2:4-5 Mutta se minulla on sinua vastaan, että olet
hylännyt ensimmäisen rakkautesi. Muista siis mistä olet
langennut, ja tee parannus, ja tee niitä ensimmäisiä
tekoja. Mutta jos et, niin Minä tulen pian sinun luoksesi,
ja siirrän sinun lampunjalkasi pois paikaltaan, jos et tee
parannusta.


Jh 5:42 (Yeshua sanoi) Minä tunnen teidät, ettei
teillä ole Jumalan rakkautta itsessänne.
- -- -- -- - -- -- - -- - -- - -- - -- -- - -- -- -- - -- -- - -- - -

Jumalan Sana on aaahhh.... ytyä.....
Ja se tekee niin hyvää, se on terveysravintoa!

- -- -- -- - -- -- - -- - -- - -- - -- -- - -- -- -- - -- -- - -- - -
Snl 3:3-8. Laupeus ja uskollisuus älkööt hylätkö sinua.
Sido ne kaulaasi, kirjoita ne sydämesi tauluun, niin saat
armon ja hyvän ymmärryksen Jumalan ja ihmisten silmien
edessä. Turvaa Luojaan kaikesta sydämestäsi äläkä
nojaudu omaan ymmärrykseesi. Tunne hänet kaikilla
teilläsi, niin hän sinun polkusi tasoittaa. Älä ole viisas
omissa silmissäsi. Pelkää Luojaa ja karta pahaa. Se on
terveellistä sinun ruumiillesi ja virkistävää sinun luillesi

Snl 3:11-14 Poikani, älä pidä Luojan kuritusta halpana
äläkä kyllästy hänen rangaistukseensa — sillä jota Luoja
rakastaa, sitä hän rankaisee, niin kuin isä poikaa, joka
hänelle rakas on. Autuas se ihminen, joka on löytänyt
viisauden, ihminen, joka on saanut taidon. Sillä parempi
on hankkia sitä kuin hopeaa, ja siitä saatu voitto on
kultaa jalompi. Se on kalliimpi kuin helmet, eivät mitkään
kalleutesi vedä sille vertaa. Pitkä ikä on sen oikeassa
kädessä, vasemmassa rikkaus ja kunnia.
- -- -- -- - -- -- - -- - -- - -- - -- -- - -- -- -- - -- -- - -- - -


- - - - - - --  - - -- -- -- - -- -- - -- - -- - -- - -- -- - -- -- --
Mk 12:33 Ja rakastaa häntä kaikesta sydämestään
ja kaikesta ymmärryksestään ja kaikesta voimastaan,
ja rakastaa lähimmäistään niinkuin itseänsä, se on
enemmän kuin kaikki polttouhrit ja muut uhrit.``
- -- -- -- - -- -- - -- - -- - -- - -- -- - -- -- -- - -- -- - -- - -

Olin eilen yhdessä putiikissa, koin että siellä oleva myyjä oli väärän hengen hallinnassa, en kuvittellutkaan että sille olisin voinut todistaa uskosta, haistoin halveksunnan jo mikä siitä huokui, vaikka sitä ei näyttänyt, koin sen, koin sellaisen olon että ei olisi pitänyt tulla sinne, ja kaikki mitä se teki oli showta. Ja minusta se oli kamalaa, mutta toimitin asiani ja sain ihan hyvän palvelun kuitenkin.

- -- -- -- - -- -- - -- - -- - -- - -- -- - -- -- -- - -- -- - -- - -
1Jh 4:20 Jos joku sanoo: "minä rakastan Jumalaa",
mutta vihaa [uskon] veljeään, niin hän on valehtelija.
Sillä joka ei rakasta veljeään jonka hän on nähnyt,
kuinka hän voisi rakastaa Jumalaa jota hän ei ole nähnyt?
- -- -- -- - -- -- - -- - -- - -- - -- -- - -- -- -- - -- -- - -- - -

Yleensä todistan jos tulee kahdenkeskisiä tilanteita eteen. Joskus vaan kokee että ei kuulu sanoa mitään, koska joku ihminen on niin täynnä penseyttä, että se huokuu. Joskus taas joku on hyvin altis ja aukinainen.

- -- -- -- - -- -- - -- - -- - -- - -- -- - -- -- -- - -- -- - -- - -
Mk 8:38 Sillä joka häpeää Minua ja Minun sanojani
tässä avionrikkojassa ja syntisessä sukupolvessa, sitä
myös Ihmisen Poika on häpeävä, kun hän tulee Isänsä
kirkkaudessa pyhien enkelien kanssa.``
- -- -- -- - -- -- - -- - -- - -- - -- -- - -- -- -- - -- -- - -- - -

Täytyy oppia tuntemaan ja kuulostelemaan kenelle voi puhua uskosta ja kenelle ei. Joskus jotkut voi innostuakin, mutta kyseessä ei ole Jumalan veto, vaan se että vihollinen nauttii näyttää pätevyyttään. Usko on julkinen asia. Se mikä salassa tehdään, se julistetaan katolta. Se henkilökohtainen uskonelämä rakennetaan yksinäisyydessä ja sydämen hiljaisuudessa ja kovassakin rukousetsinnässä. Mutta uskon elämän tulee olla julkisesti tunnustettavaa.

- -- -- -- - -- -- - -- - -- - -- - -- -- - -- -- -- - -- -- - -- - -
Mk 8:34 ``Jos joku tahtoo Minun perässäni kulkea, hän
kieltäköön itsensä ja ottakoon ristinsä ja seuratkoon minua.
Mt 10:38 ja joka ei ota ristiänsä ja seuraa Minua, se ei ole
minulle sovelias.
Lk 14:27 Ja joka ei kanna ristiänsä ja seuraa
minua, se ei voi olla minun opetuslapseni
- -- -- -- - -- -- - -- - -- - -- - -- -- - -- -- -- - -- -- - -- - -

- -- -- -- - -- -- - -- - -- - -- - -- -- - -- -- -- - -- -- - -- - -
Mark.8:33. Mutta hän kääntyi, katsoi opetuslapsiinsa
ja nuhteli Pietaria sanoen: "Mene pois Minun edestäni,
sielunvihollinen, sillä sinä et ajattele sitä, mikä on
Jumalan, vaan sitä, mikä on ihmisten."
- -- -- -- - -- -- - -- - -- - -- - -- -- - -- -- -- - -- -- - -- - -

Tässä oli tämä jae, missä Jeshua nuhteli Pietaria, kun ensin Pietari oli alkanut nuhtelemaan Yeshuaa. Pietari oli siis alkanut nuhdella Häntä, sen tähden koska Jeshua oli puhunut hetki sitten tulevansa tapatuksi ja tuomituksi ja myös ylösnousevaksi. Pietari alkoi tuntae lihallista tunnetta, joka tahtoi inhimillisesti estää tapahtuman, ja saada Herransa peruuttamaan sanansa.

- -- -- -- - -- -- - -- - -- - -- - -- -- - -- -- -- - -- -- - -- - -
Jh 21:15. Kun he olivat aterioineet, Yeshua sanoi Simon
Pietarille: "rakastatko sinä Minua enemmän kuin nämä?"
Tämä sanoi Hänelle: "Kyllä, Herra — Sinä tiedät että
rakastan Sinua." Niin Hän sanoi hänelle: "Ruoki Minun
karitsoitani."

Ja Hän sanoi hänelle toisen kerran: "rakastatko sinä
Minua?" Tämä sanoi Hänelle: "Kyllä, Herra — Sinä tiedät
että rakastan Sinua." Niin Hän sanoi hänelle: "Kaitse
Minun lampaitani."

Ja Hän sanoi hänelle kolmannen kerran: "rakastatko sinä
Minua?" Pietari tuli surulliseksi siitä että Hän oli sanonut
kolmannen kerran hänelle: "rakastatko sinä Minua?",
ja hän sanoi Hänelle: "Herra, Sinä tiedät kaiken — Sinä
tiedät että rakastan Sinua." Yeshua sanoi hänelle:
"Ruoki minun lampaitani.
- -- -- -- - -- -- - -- - -- - -- - -- -- - -- -- -- - -- -- - -- - -

Täsä Jeshua kysyi Pietarilta rakastiko hän Jeshuaa. Vähän aikaa sitten Pietari oli Hänet kolmesti kieltänyt. Mutta vaikka hän kielsi, hän ei luopunut rakkaudesta. Hän pelkäsi. Hänellä ei ollut Pyhän Hengen voimaa kestää piinaa. Hän oli suojaton ja inhimillinen. Oi, mitä Herran pitkämielisyyttä. Pietari oli hävennyt ja kieltänyt Hänet. Mutta Herra kohtasi Häntä uudestaan. Sillä Hän näki oman opetuslapsensa sydämeen, miten hän rakasti Häntä.

Jeshua kysyi tämän julkisesti omien opetuslastensa kokoontuessa aterialle. Siis Hän kysyi tätä julkisesti. Usko on julkinen asia. Sen todistaminen on julkinen asia. Evankeliumia pitää levittää. Ja se tarkoittaa, että laittaa itsensä myös likoon. Vähät maineesta ja omista kasvoista. Sana ylhäältä on velvoittavin ja tärkein.

Mutta kun Pyhä Henki lankesi alas, saivat opetuslapset uudenlaisen voiman. Pelkurijoukosta tuli hetkessä rohkeita todistajia. Ja sen jälkeen he saivat kokea vainoa ja lopuksi marttyyrikuoleman , lukkunottamatta Johannesta, joka oli Patmoksen saarella vankina ja sai nähdä taivaallisen näyn ja kirjoittaa ilmestyskirjan. Ei ole epätavallista että uskon tähden joudutaan vainotuksi. Se on epätavallista jos ei jouduta. Koska evankeliumi on aina vihollista agressoivaa. Tässä Pietarin ja Jeshuan tapauksessakin se kävi ilmi, miten hyväkin voi olla vihollisen altistamaa. Vaikka se on vain inhimillistä.

- -- -- -- - -- -- - -- - -- - -- - -- -- - -- -- -- - -- -- - -- - -
18. Varmasti, varmasti Minä sanon sinulle: kun olit nuori,
sinä vyötit itsesi ja kuljit minne tahdoit. Mutta kun vanhenet,
niin sinä ojennat kätesi ja sinut vyöttää toinen, ja vie sinne
mihin sinä et tahdo."
- -- -- -- - -- -- - -- - -- - -- - -- -- - -- -- -- - -- -- - -- - -

Tämä jae kuvaa nuorta uskovaa, joka on kuin karitsa, joka hyppelee ja leikkii, jolle kaikki on huvia ja hauskaa ja kesyä. Mutta kun karitsa kasvaa ja tulee lampaaksi, sen täytyy kesyyntyä ja tulla kuuliaiseksi paimenelle. Sen täytyy totella, se ei enää ole karitsa joka leikkii ja hyppelee, vaan se on aikuinen ja koulutettu, paimenen opetuksessa. Nöyryyteen, rakkauteen, lempeyteen ja kärsivällisyyteen.


Pitää ja täytyy...

Toisaalta voisin käyttää siis sanaa ``saan``

Mutta saan toki, mutta saan- sanaan liittyy vapaaehtoisuus. Ja useimmat jättävät valitsematta velvoitteen. Usko velvoittaa ja vaatii. Kyllä minun pitää, todella pitää. Jumala ei tee mitään vastentahtoa. Vaan minun pitää haluta. Minun pitää päättää. Saan - sana ei ole päätös sana.

Miltä kuulostaa:

Minun pitää olla kuuliainen Herralle.

tai

Minä saan olla kuuliainen Herralle.

Toisessa on velvoite ja sisäistynyt asenne, jollainen on tottelevaisella Herran seuraajalla.

Toisessa on kyseenalainen asenne, josta ei osaa sanoa, onko henkilö päättänyt yhtään mitään, voi olla vaikka niskuri.

-- --- -- - -- - -- - -- --- -- ---- - - --- -- -- -- -- ---- -- ---- --- --- -- - -- -- -- -- ---- --
RAAMATTU 2005:
http://www.nettiseurakunta.net/2005
wwBible haku: http://www.wwbible.net/php/biblesearch.php3
-- --- -- - -- - -- - -- --- -- ---- - - --- -- -- -- -- ---- -- ---- --- --- -- - -- -- -- -- ---- --