Kunniallinen hylkää sen joka ei ole kunniallinen ja uskollinen. Näin kunniattomasta ja uskottomasta tulee se hyljätty. Avioliitossa ei kunniaton ja uskoton hae erokirjaa, vaan kunniallinen. Tällä uskottomalla ja hyljätyllä ei ole lupa mennä naimisiin uudestaan, koska hän on edelleen toistava itseään. Mutta kunniallinen, joka ei ole hyljätty (vaikka on tunnetasoltaan!), hän on naimaton ja hänellä on lupa uudelleenavioitua. Tunnetasolla koettavaa hylkäämistä ei tule sekoittaa käytännölliseen hylkäämiseen. Se joka on uskoton, hänellä ei ole tunnetasolla hylkäämisen tunnetta. Jos hänellä olisi hylkäämisen tunne taustalla, se aiheuttaisi katumuksen välittömästi. Aina hyljätään se joka on kelvoton. Ja se joka hylkää kelvottoman, häneen sattuu, on vihainen ja hän on pettynyt.

 

Kenenkään ei pidä jäädä roikkumaan tunnetasolta eikä käytännöntasolta uskottomaan puolisoon. Esim. puoliso ei anna eroa vaikka uskoton eleskelee toisen kanssa intiimisti. Jos kunniallinen on virallisesti tai emotiaalisesti vielä uskottomaan kiinni, hän on ns.moniavioinen. Hänen tulee pikaisesti tässä tapauksessa hyljätä se uskoton, eikä olla osallinen hänen uskottomuuteensa. Pyhä avioliitto katkeaa silloin kun toinen puoliso on uskoton, ja silloin päättyy kunniallisen velvollisuus uskotonta kohtaan. Kunniallisella on lupa uudelleen avioitua (mahd. pian! että hylkäämisen tunteet eivät muuta identiteettiä pysyvästi), koska hän ei ole kelvoton ja hyljätty sen takia.

 

Shaul (Paavali) antoi ymmärtää olevansa säädyltään naimaton (hän sanoi suosituksen naimattomista lausuen siinä kohti "kuten minä"). Hän oli eronnut kunniallisesti puolisosta, ja hyljännyt hänet. Lähetysssaarnaajana hän ei olisikaan voinut sitoutua uudestaan avioliittoon, koska hän ei pysynyt paikalla ja joutui kärsimään siitä paljon. Näin hänen työ ja kärsimystaakkansa eivät joutuneet vaimonsa kuormaksi. Mutta henkilö, joka on aloillaan, hänen tulee mennä naimisiin. Sellaisen naimattomuus on itsekästä ja synti (ellei ole Nasiiri). Shaul ei elänyt elämäänsä itsekkäästi.

 

Raamatulliset siviilisäädyt:

-NEITSYT: koskematon

-NAIMATON: on eronnut ja ei ole naimisissa

-NAIMISISSA: avioliitossa elävät

-LESKI: jonka puoliso on "kuollut"

-PORTTO: esim. hyljätty uskottomuuden tähden, avosuhteessa tms.

 

Muita hylkäämiseen johtavia syitä on mm. väkivalta, kiroilu ja solvaaminen, pornografia, alkoholismi, alistaminen. Mikä vain on toisen ihmisarvoa ja Jumalan pyhyyttä ja moraalia vastaan, se on PÄTEVÄ syy hylkäykseen.

 

Vielä valotukseksi: Jos ihminen kokee olevansa Jumalan hylkäämä, niin asia on juuri päinvastoin.

 

Eikä Jumala (YHWH) ole kaksimielinen. Että Hän jättää kunniallisen puolison joka kokee tunteistaan hylätyksitunnon, ikuiseen naimattomuuteen ja aviokieltoon (jota ei hyljätä!). Ja sallisi uudelleen avioitumisen uskottomalle (joka hyljätään). Eihän siinä ole järkeä! Että hän siunaa pahaa, ja jättää hyvän rangaistukseen ja kärsimykseen? Tälläisessä tavassa on kokonaan väärintulkinta, joka on vallassa tänäänkin laajasti, koska ei tunneta Raamatun ajan siviilisäätyjä ja eroamiskäytäntöjä.  Jahweh ei ketään hurskasta jätä vihaan ja rangaistukseen. Silti uskovat ja "seurakunnat" rankaisevat eronneita, ruoskaavat itseään näillä asioilla.

Uskottomalla ei ole laillisia oikeuksia ja perusteita hakea edes eroa, Raamatun aikaan (toisin kuin tänä päivänä). Vain kunniallisella oli siihen perusteet ja oikeus. Tänä päivänä ei perusteita ja todisteita edellytetä, kuka tahansa voi erota, olipa uskoton tai kunniallinen puolisolle. Nykypäivän tilannetta tulee hahmottaa eri lähtökohdasta. Näin asettuu oikeaan lähtökohtaan tämä hylkäys-tilanne.